Valtteri Bottasta huvittanut kissa ja hiiri -leikki tulee toistumaan Monzassa – "Kukaan ei halua olla ensimmäinen"

GettyImages-1171345384
2019 Getty Images
Julkaistu 05.09.2019 06:39
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Tallien välinen aika-ajotaktikointi tulee taas korostumaan Italian GP:ssä, arvioi Mercedeksen pääkisainsinööri Andrew Shovlin. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 6.-8.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Belgian osakilpailun aika-ajossa nähtiin viime viikolla tiukka tilanne, kun F1-tallit ja -kuskit yrittivät taktikoida itselleen mahdollisimman hyviä rata-asemia päätösosion viimeisille yrityksille. Tavoitteena oli saada vetoapua pitkille suorille edellä ajavasta autosta.  

Hidastelu johti siihen, että esimerkiksi Mercedeksen Valtteri Bottaksella oli pahoja ongelmia ehtiä nopealle kierrokselle ennen kuin kello pyörähti nollaan. 

Nico Hülkenberg lähti radalle (ensimmäisenä), ja hän ajatteli, että muut menevät ohi, jos hän ajaa hiljaa. Kävikin niin, että kaikki olivat sumpussa ja kaikki ajoivat hitaan ulostulokierroksen. Saimme vetoapua, mutta meidän autoissa oli liian viileät renkaat, ja hävisimme avausmutkassa, kun renkaat eivät olleet oikeassa toimintalämpötilassa, Shovlin kommentoi Mercedeksen jakamalla videolla

– Vetoavun vaikutus on Spassa noin 5 kilometriä tunnissa, mikä voi parantaa kierrosaikaa 0,3-0,4 sekuntia. Hyöty on siis merkittävä.

LUE MYÖS: Max Verstappenille valtaisa isku: takarivi kutsuu!

Bottas oli osua tallitoverinsa Lewis Hamiltonin perään, kun edessä hidasteltiin. 

– Onhan se välillä aikamoista kikkailua, kun kukaan ei halua olla edessä. Välillä joutui vähän passailemaan, Bottas naurahti läheltä piti -tilanteista. 

Shovlin arvioi, että Monzassa nähdään samankaltaisia tilanteista, sillä rata on F1-sirkuksen nopein erittäin pitkine suorineen. 

– Kaikki yrittävät saada vetoapua muilta, joten aika-ajon loppuhetkillä autot pysyvät pitkään talleissaan, kun kello tikittää nollaa. Kukaan ei halua olla ensimmäisenä liikkeellä.

– Meille olisi erittäin suotuisaa, jos suorilla huippunopeat Ferrarit lähtisivät meitä ennen, pääsisimme heidän taakseen ja saisimme tuon vetoavun, Shovlin summaa. 

Tuoreimmat aiheesta

F1