Kotimaisten lastenvaatteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti. Lapsiperheissä vaatteilta odotetaan eettisyyttä, ekologisuutta ja ennen kaikkea kotimaisuutta.
Lastenvaatteiden kysyntä maailmanlaajuisesti kasvaa myös jatkuvasti. Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n saamien tilastojen mukaan pari vuotta sitten lastenvaatteiden myynnin arvo oli globaalisti yli 130 miljardia euroa.
Tilastot kertovat, että varsinkin Aasian maiden kasvava keskiluokka kuluttaa laadukkaisiin lastenvaatteisiin suuria summia esimerkiksi Kiinassa ja Intiassa.
Gugguu, Vimma, Metsola, Mainio, Blaa ja Papu ovat suomalaisia, suhteellisen tuoreita lastenvaatemerkkejä, joiden kysyntä kasvaa tasaisesti.
Esimerkkinä Helsingin Sanomien laskema Gugguu-lastenvaatedrändin menestystarina.
Vuonna 2013 merkin tulos oli vielä tappiollinen, mutta seuraavalla tilikaudella yrityksen liikevaihto kasvoi 548,3 prosenttia ja tulos nousi voitolliseksi 143 000 euroon.
Vuonna 2015 liikevaihto kasvoi 92,8 prosenttia 1 685 000 euroon. Liikevoitto oli 247 000 euroa.
Suomessa tehty
Suomalaisten brändien suosion salaisuus on on Blaa Oy:n Minna Linnan mukaan ekologisuus, eettisyys ja se, että ainakin osa vaatteista tehdään Suomessa tai EU:ssa.
Nimen omaan kotimaassa valmistaminen on myös ostajalla tärkeää.
Vaatteita ostetaan myös se mielessä, että niiden elämä jatkuu vielä pitkään oman perheen käytön jälkeenkin.
– Sanoisin, että nykyään se on niin, että köyhän ei kannata ostaa halpaa, näin ajatellaan. Vaatteitahan kierrätetään tosi paljon. Se on myös yksi ostoperuste, että vaate kestää sen kierrättämisen, Helsingin Messukeskuksessa Lapsimessuilla myymässä ollut Minna Linna sanoo.
Suosituin lastenvaatteiden kierrätysfoorumi on Facebook. Sosiaalisessa mediassa on usein eri vaatebrändeille oma myyntipaikka. Toki kirpputoreillakin liikkuu paljon vaatteita. Huippubrändien jälleenmyyntiarvo on korkea.
Lastenvaatteet lasketaan tuontivaatteissa aikuisten vaatteiden yhteyteen, mutta tilastojen mukaan vauvanvaatteita tuotiin Suomeen viime vuonna noin 25 miljoonalla eurolla. Vienti oli arvoltaan pari miljoonaa.