Tunnetun Kouluturvaa-lehtihuijauksen taustavaikuttajat markkinoivat nyt uutta lehteä. Asennetta-lehden ensimmäisen numeron markkinointi on jo poikinut yhteydenottoja kuluttajaviranomaisille.
MTV Uutiset sai yhteydenoton tapauksesta, jossa yli 80-vuotias nainen oli saanut tänä keväänä myyntipuhelun Asennetta-lehdestä. Lehti kertoo verkkosivuillaan olevansa "yleisimpiin henkisiin ongelmiin paneutunut julkaisu".
Nainen tilasi lehden puhelinmyyjältä, ja pian postissa tulikin sekä lehti että lasku. Epäilykset heräsivät, kun seuraavana päivänä postissa tuli uusi lehti sekä uusi, toiselle päivälle päivätty lasku.
Nainen ei saanut selvitettyä ongelmaa asiakaspalvelussa ja pyysi apua sukulaiseltaan. Kun hän lähetti asiasta kyselyn asiakaspalvelun sähköpostiin, tuli vastaukseksi pahoittelu, eikä nainen joutunut maksamaan toista laskua.
Kyse ei kuitenkaan ole yksittäistapauksesta Asennetta-lehden kohdalla.
Lehti ja lasku tulivat pyytämättä, jotkut saivat pelkän laskun
Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet viime syksyn jälkeen vajaa parikymmentä yhteydenottoa liittyen Asennetta-lehden puhelinmyyntiin. Osalle on myyty myös samalla nimellä kalenteria.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntijan Saija Kivimäen mukaan kuluttajaviranomaiseen yhteyttä ottaneet kuluttajat olivat esimerkiksi saaneet myyntipuhelun jälkeen laskun sekä lehden tai kalenterin, vaikkei kuluttaja ollut mielestään tehnyt tilausta.
Osa taas oli tilauksen tehtyään saanut laskun muttei tuotetta. Toisille lähetyksiä oli tullut yllättäen vielä pitkään alkuperäisen tilauksen jälkeen.
– Tapauksessa on paljon melko erikoisia piirteitä, mikä on hyvin tyypillistä. Kun hankaluuksia on, ne ovat hyvin kirjavia, Kivimäki sanoo.
Peruutusoikeuden puuttuminen yllätti
Jotkut kuluttajat olivat olleet Kivimäen mukaan yllättyneitä siitä, ettei yksittäistä lehtitilausta voi jälkikäteen perua. Yksi numero Asennetta-lehteä maksaa 39 euroa.
Kivimäki muistuttaa, että etämyynnissä oleva lakisääteinen peruutusoikeus ei koske yksittäisen aikakauslehden tai julkaisun toimittamista.
– Kun tilataan yksittäinen lehti eikä tehdä kesto- tai määräaikaissopimusta, silloin yksittäisellä lehdellä ei ole peruutusoikeutta. Tämä hämmensi tässä tapauksessa kuluttajia, Kivimäki sanoo.
Kivimäki sanoo, että myyjän pitäisi kertoa peruutusoikeuden puuttumisesta selvästi myyntipuhelun yhteydessä.
– Se on keskeistä ennakkotietoa, joka tulee antaa kuluttajalle.
Kivimäen mukaan puhelinmyynnin suurin ongelma on usein juuri se, että myyntipuhelussa ei kerrota välttämättä kaikkia olennaisia seikkoja, jotka kuuluu lain mukaan kertoa.
Taustalla tunnetun lehtihuijauksen tekijät
Parikymmentä yhteydenottoa puolessa vuodessa ei ole Kivimäen mukaan vielä erityisen suuri määrä. Joistakin tapauksista yhteydenottoja voi tulla jopa satoja.
– Ilmoitukset kuluttajaviranomaisella ovat kuitenkin usein vain jäävuoren huippu, Kivimäki sanoo.
Kiinnostavan tapauksesta tekee se, että Asennetta-lehdestä löytyy yhteyksiä Kouluturvaa-lehteen, jonka myynnin ongelmista on raportoitu jo useiden vuosien ajan.
Viimeksi maaliskuussa Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoitti lehden markkinoinnin olevan aggressiivista ja harhaanjohtavaa. Virasto on saanut vuoden 2018 alun jälkeen kuluttajilta yli 600 yhteydenottoa Kouluturvaa-lehdestä. Syynä yhteydenottoihin ovat olleet muun muassa perättömät laskut ja näytenumeron paljastuminen kestotilaukseksi. Useissa tapauksissa väärinkäytösten kohteena ovat olleet juuri iäkkäät kuluttajat.
Poliisi aloitti viime vuonna esitutkinnan markkinointirikoksesta Kouluturvaa-lehden toiminnassa. Helsingin poliisista kerrotaan, että tutkinta on yhä käynnissä.
Lue lisää: HS: Koulukiusaamisen ehkäisyn varjolla myytävän lehden taustalta paljastui miljoonahuijaus – rikostutkinta alkanut
Asennetta- ja Kouluturvaa-lehtiä kustantavat eri yritykset, mutta lehtien toiminnassa on ollut mukana samoja henkilöitä ja yhtäläisyyksiä on löydettävissä niin lehtien toimintamalleista kuin verkkosivuista.
Asennetta-lehden taustalla toimii Care Media Finland Oy, kun taas Kouluturvaa-lehteä on kustantanut Suomen KT Kustannus Oy. Kummankin lehden päätoimittaja on Kati Wikström ja kummankin lehden myyntipuolella vaikuttaa sama henkilö.
Kummankin lehden yhteydessä toimii auttava puhelin ja yksittäinen lehti maksaa useita kymmeniä euroja. Lehtien verkkosivuilla on myös sanalleen samanlaiset tekstit, joissa painotetaan, ettei lehden taustalla vaikuttava yhtiö harjoita hyväntekeväisyyttä vaan yritystoimintaa.
"Selvityspyynnöt hoidettu"
MTV Uutisten tavoittama päätoimittaja Kati Wikström kertoo vastaavansa sekä Asennetta- että Kouluturvaa-lehden sisällöistä ja toimittamisesta.
Wikströmin mukaan Asennetta-lehti käsittelee muun muassa päihteitä, syrjäytymistä, mielenterveyttä ja kiusaamista.
Wikström sanoo, ettei hän ole yhteydessä lehden myyntiin tai markkinointiin eikä osallistu niihin. Myöhemmin hän kuitenkin vielä viestittää, että Asennetta-lehteen on tullut Kilpailu- ja kuluttajavirastolta kahdeksan selvityspyyntöä. Hänen mukaansa ne kaikki on selvitetty.
Wikström kehottaa kääntymään kuluttajavirastoon tehtyihin yhteydenottoihin liittyen kustannusyhtiön Care Media Finlandin toimitusjohtajan Rauno Nissisen puoleen tai ottamaan yhteyttä henkilöön, joka työskentelee lehden myynnin ja markkinoinnin parissa.
Nissinen viestittää sähköpostitse, että kaikki selvityspyynnöt on selvitetty yhdessä asiakkaiden ja kuluttajaviranomaisten kanssa. Ongelmia ei hänen mukaansa ole. Suoraan tilaajilta on Nissisen mukaan tullut "erittäin vähän yhteydenottoja".
–Olemme hyväksyneet myös peruutuksia yksittäistilauksista, Nissinen kirjoittaa.
Kouluturvaa-julkaisuun Asennetta-lehdellä ei ole Nissisen mukaan mitään yhteyttä.