Lahtelainen Jouni on kamppaillut yli kaksi vuotta täysin absurdilta tuntuvassa tilanteessa. Häneltä koetetaan periä velkomuskirjeillä, käräjäoikeuden kautta ja jopa uhkapuheluilla velkoja, joita ei ole olemassa. Jouni kokee, että viranomaiset ovat tilanteessa kädettömiä, eikä poliisi ole halukas tutkimaan yrityksen toimintaa.
Kerroimme marraskuussa "maskikauppiaana" tunnettuun Onni Sarmasteeseen liitetystä yrityksestä, joka on haastanut useita satoja suomalaisia eri käräjäoikeuksien kautta maksamaan vanhoja velkoja, joiden todenperäisyys on viranomaisillekin epäselvää.
Lue myös: Tunnettuun liikemieheen yhdistetty yritys haastaa nyt satoja suomalaisia oikeuteen
Velkoja perivä yhtiö on nimeltään Justitus International Oy (entinen Kasbono Oy), joka on ilmeisesti ostanut jopa kymmenen vuotta vanhoja velkasaatavia aikoinaan konkurssiin menneiltä pikavippiyhtiöiltä.
Iltalehden tietojen mukaan Onni Sarmaste omisti Kasbono Oy:stä puolet 22. huhtikuuta 2020 saakka. Sittemmin Sarmaste ei ole suostunut kertomaan Iltalehdelle osallisuuttaan yrityksen toiminnassa ja MTV Uutisille hän kiisti olevansa yhtiön omistaja.
Perintärumbaa Sarmaste kommentoi marraskuun lopussa näin:
– Mä ihan suosittelisin ihmisiä maksamaan velkansa, silloin kun he ovat saaneet ne alkuperäiset kirjeet, Sarmaste sanoo ja katkaisee puhelun.
"Sama ruljanssi jatkuu"
Jouni otti yhteyttä MTV Uutisiin taisteltuaan pitkään yrityksen lähettämien laskujen ja maksumuistutusten kanssa. Nyt yritys pyrkii veloittamaan saatavia Jounilta käräjäoikeuteen tehdyllä haasteilmoituksella. Käräjäoikeus on pyytänyt yritykseltä lisätodisteita velan olemassaolosta.
– Minun näkemykseni mukaan sama ruljanssi jatkuu niin kauan, kunnes käräjäoikeus tekee tästä päätöksen suuntaan tai toiseen. Kuluttaja tuntuu olevan täysin voimaton niin kauan kuin yritys päättää lähettää tällaisia, Jouni kertoo.
Jouni esiintyy artikkelissa nimimerkillä yksityisyytensä suojaamiseksi.
Jouni sai ensin vuonna 2020 Kasbono Oy:lta kaksi laskua, jotka hän riitautti aiheettomina. Hän kertoo, ettei yritykseltä ollut tullut aiemmin mitään yhteydenottoa.
Jouni etsi yrityksestä tietoa, ja löysi netistä useita keskusteluketjuja, jossa ihmiset kertoivat samankaltaisista kokemuksista yrityksen kanssa.
– He olivat ilmeisesti jotakin vanhoja rekisterejä eri yrityksistä yhdistelleet, ja lähettäneet massoina samat viestit kaikille, samoilla päivämäärillä. Internet-kirjoittelussa oli loputtomasti viestejä, joissa ihmiset kirjoittivat, että nyt heillekin pamahti tällaisia kirjeitä, Jouni kertoo netissä lukemastaan.
Jounin otettua yhteyttä yrityksen asiakaspalveluun toinen laskuista merkittiin vanhenneeksi ja aiheettomaksi. MTV Uutiset on nähnyt viestinvaihdon ja yrityksen Jounille lähettämät laskut ja maksumuistutukset.
Yritys ei ole lähettänyt todisteita laskuista
Tilanne sai erikoisen käänteen, kun tämän vuoden keväänä yritys peri Jounilta jälleen maksua täsmälleen samalla asianumerolla olevalle laskulle, jonka yritys oli kertonut olevan aiheeton jo vuonna 2020.
Jouni arvelee, että yritys tehtailee laskuja excel-pohjalla suuria määriä kerralla.
– Olen riitauttanut heiltä kolme eri asiaa, joista kaikki näyttävät olevan tehty samalla excel-pohjalla vain pienin tiedonmuutoksin, Jouni kertoo.
Jouni kertoo, että hänellä on aiemmin ollut ulosottovelkoja ja hän on ottanut myös pikavippejä.
– Kaikki olen kuitenkin maksanut pois vuoteen 2019 mennessä. Näillä Kasbonon lähettämillä laskuilla ei ole mitään tekemistä aiempien velkojeni kanssa.
Jounin mukaan yritys ei ole pyynnöistä huolimatta koskaan pystynyt näyttämään yhtäkään alkuperäistä laskua, sopimusta tai mitään muutakaan konkreettista todistetta "alkuperäisestä velasta".
Yrityksen hyödyksi satoja yksipuolisia tuomioita
MTV:n hallussa on yrityksen eri käräjäoikeuksiin lähettämien yhteensä 742 haasteilmoitusten tiedot, joissa kuluttajilta peritään "velkasuhteeseen perustuvia saatavia".
Nämä haasteet ovat pelkästään vuodelta 2022, mutta yritys on harjoittanut samaa toimintaa jo aiempina vuosina. Haasteista suurin osa on ratkaistu yksipuolisella tuomiolla.
Yksipuolinen tuomio annetaan esimerkiksi silloin, kun haastettu ei vastaa käräjäoikeuden haasteeseen määräajassa kirjallisesti. Määräaika vastaamiselle on tavallisesti neljätoista vuorokautta siitä, kun vastaaja on saanut tiedon haasteesta.
Jouni kertoo, että hänelle tuli käräjäoikeudesta tieto haasteesta kesällä vilkkaimman lomasesongin aikana.
– Jos en olisi sattunut olemaan kotona tuolloin, en olisi ehtinyt asiaan reagoida. Väistämättä monille on käynyt juuri niin, hän sanoo.
– Tämähän ei ole yrityksen vika, vaan oikeusjärjestelmän ja yhteiskunnan luomien sääntöjen, jota tämä yritys nyt selvästi hyväksikäyttää.
KKV: Yritys itse maksukyvytön
Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) arvioitiin aiemmin MTV:lle, että yritys on todennäköisesti saanut lukuisat ihmiset maksamaan haasteiden ja oikeudella uhkaamisen kautta.
Justitus International Oy:llä ei ole perintäoikeutta, eikä näin ollen lupaa harjoittaa vapaaehtoista velanperintää. Lain mukaan yritys voi ilman perintäoikeutta kuitenkin yrittää periä saataviaan oikeusteitse eli tekemällä haasteilmoituksia käräjäoikeuteen.
Käräjäoikeudet taas käsittelevät näitä haasteilmoituksia sähköisesti siten, ettei asiaa tavallisesti tutkita sen enempää ellei haasteen saanut kuluttaja riitauta asiaa.
KKV:n asiantuntija Jari Suurlan mukaan yritys voi periä saatavia oikeusteitse silloinkin, kun se ei itse maksa omia velkojaan.
– Epäselviä velkomuskanteita nostava yritys voi olla itse maksukyvytön, eikä maksa sen maksettavaksi tuomittuja oikeudenkäyntikuluja. Näin on käynyt myös Kasbono Oy:n (nyk. Justitus International Oy) kohdalla, Suurla kertoi aiemmin MTV Uutisten haastattelussa.
Avi ruuhkautunut, poliisi ei tutki
Jouni on ollut tapauksesta yhteydessä sekä aluehallintovirastoon (avi) että Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Hän ihmettelee, eikö viranomaisilla ole keinoja lopettaa "oletettavasti tuhansien ihmisten häirintää ja huijaamista".
– Avinkin puolella tunnutaan olevan vähän stressaantuneita tästä. Sen huomaa selvästi aina, kun mainitsee Kasbonon nimen. He sanovat, että "näitä nyt tulee koko ajan, ja nämä kirjataan kaikki ylös, mutta mitään ei voida tehdä niin kauan, kun valituskierros on käynnissä", Jouni kertoo avin kanssa käymistään keskusteluista.
Tällä hetkellä Hämeenlinnan hallinto-oikeudessa on meneillään käsittely koskien Justitus International Oy:n tekemää valitusta aluehallintoviraston yritykselle antamasta 10 000 euron uhkasakkotuomiosta. Avilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta toimia, ennenkuin valitukset on käsitelty loppuun.
Jouni on ollut avin lisäksi asian tiimoilta yhteydessä myös poliisiin, sillä hän kokee yrityksen toiminnan häiriköinniksi. Hän ei kuitenkaan päätynyt tekemään rikosilmoitusta, koska ei arvellut sen johtavan mihinkään.
– Poliisista kerrottiin, että vaikka tekisin ilmoituksen, he eivät ota tällaisia käsittelyyn, koska kyseessä on "liian pieni rahallinen arvo".
Myös KKV:sta kerrottiin aiemmin MTV:lle, ettei poliisilla vaikuta olevan intressejä tai resursseja puuttua vastaavaan toimintaan.
MTV Uutiset yritti saada aiheesta haastattelua sekä Helsingin poliisilaitokselta, poliisihallinnolta että lopulta myös keskusrikospoliisista, mutta mikään kolmesta poliisiviranomaistahosta ei halunnut kommentoida asiaa.
Kysyimme haastattelupyynnön yhteydessä muun muassa, ovatko kuluttajat tehneet yrityksestä rikosilmoituksia, ja millä perusteilla poliisi aloittaa tai jättää aloittamatta tutkinnan vastaavaa toimintaa kohtaan.
Keskusrikospoliisin viestinnästä vastattiin, ettei KRP:llä ole kyseistä yhtiötä vastaan meneillään esitutukintoja, minkä vuoksi asiaa ei kommentoida.
Yrityksen häiriköinti vaikuttanut jo työelämään
Jouni kertoo saaneensa Justitus International Oy:n edustajalta viime lokakuussa epämääräisen puhelun, jossa soittaja ei esitellyt itseään tai asiaansa.
– Luulin, että kyseessä oli jokin työasia, kun hän alkoi kysellä maksuasioista. Olin hämilläni, kun hän alkoi uhkailla oikeudella. Lopulta kävi ilmi, että soittaja oli yrityksestä, jonka nimi oli vaihdettu Kasbonosta Justitukseksi. Hän sanoi, että käräjäoikeus on kehottanut heitä pyytämään asiakasta maksamaan velat.
Jouni soitti itse käräjäoikeuteen asian tarkistamiseksi. Selvisi, ettei sieltä oltu millään tavalla kehotettu yritystä jatkamaan velkojen perimistä.
Päinvastoin käräjäoikeudessa asian käsittely oli keskeytetty, sillä yritys ei ollut edelleenkään toimittanut velka-asian oikeellisuudesta lisätodisteita, joita käsittelyn jatkaminen vaatii.
– Justitus tuntui yrittävän pelottelutekniikalla käyttää ihmisiä hyväkseen. Moni on varmasti hyvinkin stressaantunut ja peloissaan ja ihmiset maksavat hädissään, kun tuollaisia soittoja tulee.
Jouni kertoo, että koko asia on vaikuttanut merkittävästi hänen elämäänsä jo kahden vuoden ajan. Aina kun yritys vaatii häneltä maksutoimenpiteitä, hän soittaa viranomaisille. Puhelimessa jonottaminen virka-aikana vie joskus tunteja hänen omaa työaikaansa.
– Aina kun yritykseltä tulee uusi kirjelähetys tai soittelukierros, stressaannun ihan älyttömästi. Se nostaa vihan pintaan ja vie unet muutamaksi yöksi, mikä vaikuttaa tottakai jo työntekoon.
– Tämä on sikäli mahdoton yhtälö, että jos he eivät vapaaehtoisesti luovu perinnästä tai käräjäoikeus ei tee päätöstä, asian käsittely ei pääty ikinä.
Muun muassa nämä tiedot velallisella on oikeus saada velkojalta tai perintäyhtiöltä selvitystä pyytäessä:
- velkakirja, tilaussopimus tai muu velan perusteena oleva asiakirja
- tieto velan vanhentumisen katkaisemisesta, esimerkiksi milloin perintäkirjeet on lähetetty ja mihin osoitteeseen
- erittely vaadituista perintäkuluista
- selvitys velan lyhennyksistä.
Tiedot on annettava viimeistään kuukauden kuluttua pyynnön esittämisestä.
Lähde: avi.fi
EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan yrityksellä on velvollisuus antaa pyydettäessä yksityishenkilölle kaikki tiedot, joita yrityksellä on henkilöstä. Asetuksessa säädettyjen velvotteiden rikkomisesta yritys voi saada jopa 20 miljoonan euron sakot. Lisätietoa tietosuoja-asetuksesta löydät täältä.
Juttua muokattu kello 17.32: Täsmennetty yksipuoliseen tuomioon ja käräjäoikeuden haasteeseen liittyvää määräaikaa.