Audin nokkamies on ollut jo tovin telkien takana, mutta häntä ei voi ainakaan toistaiseksi erottaa tehtävistään. Mikäli Audi haluaa hänestä eroon, on kaivettava kuvetta.
Audin pääjohtaja Rupert Stadler istuu tällä hetkellä tutkintavankeudessa viranomaisten selvittäessä hänen osuuttaan Volkswagen-konsernin päästöhuijaukseen.
Katso pääkuvan videolta, miltä Audin historian ensimmäinen sähköauto e-tron näyttää.
Stadler, 55, pidätettiin kesäkuussa, koska hänen on epäilty tarkoituksellisesti haitanneen viranomaisten työtä päästöskandaalin tutkinnassa.
Erityisen kinkkiseksi tilanteen tekee Audin ja emokonsernin kannalta se, että Stadler oli ehtinyt pistämään nimensä alle jatkopahviin juuri ennen pidätystään. Stadlerin pesti Audin pääjohtajana jatkuisi sopimuksen mukaan vuoteen 2022 asti, mutta kuten arvata saattaa, yhtiö pyrkii vapauttamaan hänet ennenaikaisesti. Tämä kuitenkin voi käydä valmistajalle todella kalliiksi.
Mikäli Stadler todetaan syyttömäksi, olisi hän periaatteessa vapaa palaamaan tehtäviinsä. Sisäpiirilähteiden mukaan Audilla ei kuitenkaan haluta skandaalissa ryvettynyttä Stadleria takaisin siinäkään tapauksessa, vaan se turvautunee mieluummin niin sanottuun kultaiseen kädenpuristukseen.
Stadlerin irtisanominen puolestaan ei käy päinsä ennen kuin hänet on todettu syylliseksi. Ja vaikka niin tulisikin tapahtumaan, voi prosessissa kestää jopa vuosia.
Stadlerin jäljellä olevan sopimuksen arvo on noin 15 miljoonaa euroa.
Volkswagen-konsernin tiedetään maksaneen aiemminkin suuria summia sekä uusien johtajien rekrytoimiseksi että heistä eroon pääsemiseksi. Johtoryhmään värvätylle Christine Hohmann-Dennhardtille se maksoi 6,3 miljoonaa euroa, jotta tämä purki silloisen Daimler-sopimuksensa, mutta hän ehti toimia pestissään vain reilun vuoden, kunnes joutui tutkinnan kohteeksi dieselskandaaliin liittyen. Volkswagen osti hänen sopimuksensa ulos 6,9 miljoonalla eurolla.