Autojätti Volkswagenin entinen toimitusjohtaja Martin Winterkorn on päätynyt viimein oikeuden eteen. Volkswagen syöksyi kriisiin vuonna 2015, kun yhtiö myönsi asentaneensa huijausohjelmiston 11 miljoonaan dieselautoon harhauttaakseen päästömittauksissa.
Nyt 77-vuotiaan Martin Winterkornin oli tarkoitus joutua oikeuteen samaan aikaan neljän muun Volkswagen-johtajan kanssa, mutta Winterkornin huonon terveydentilan vuoksi hänen oikeudenkäyntiään lykättiin.
Kun Winterkorn saapui tiistaina tuomioistuimeen Braunschweigin kaupungissa Saksassa, hän kertoi toimittajille vointinsa olevan melko hyvä.
Kun Winterkorn puhui istunnon alussa lyhyesti, hän puhui hitaasti ja nojasi tuoliin. Raporttien mukaan Winterkorn on ollut leikkauksessa kesäkuun puolivälissä.
Suunnitelmissa on noin 90 kuulemista noin vuoden sisällä.
Winterkornia syytetään muun muassa petoksesta. Jos hänet tuomitaan, luvassa voi olla jopa kymmenen vuoden vankeus.
Winterkornin asianajaja Felix Dörr sanoi toimittajille, että Winterkorn torjuu häntä kohtaan esitetyt syytökset.
Lue myös: EU haluaa Volkswagenin laajentavan päästöskandaalin korvauksia
Syyttäjä epäilee: Päästöskandaalin vuoksi hyllytetty Volkswagen-pomo sai lähes miljoonan euron bonuksen
Erosi huijauksen paljastumisen jälkeen
Väitetty petos koskee noin yhdeksää miljoonaa Euroopassa ja Yhdysvalloissa myytyä ajoneuvoa, joiden ostajille katsotaan aiheutuneen satojen miljoonien eurojen tappiot.
Winterkornia ei kuitenkaan syytetä osallisuudesta rikokseen koko ajanjaksolla 2006–2015. Hän toimi Volkswagenin toimitusjohtajana vuosina 2007–2015.
Winterkorn erosi tehtävästään muutama päivä päästöhuijauksen paljastumisen jälkeen syyskuussa 2015.
Winterkornia syytetään myös markkinoiden manipuloinnista. Hänen epäillään jättäneen ilmoittamatta pääomamarkkinoille huijausohjelmistosta, kun hän sai tietää siitä. Tämä on vastoin Saksan lainsäädäntöä.
Audin entinen toimitusjohtaja Rupert Stadler sai päästöhuijausjutussa viime vuonna 1 vuoden ja 9 kuukauden ehdollisen tuomion.
Stadler välttyi vankeustuomiolta. Osana syyteneuvottelua Stadler tunnusti antaneensa laittomalla ohjelmistolla varustettujen ajoneuvojen pysyä myynnissä sen jälkeen, kun sai tietää huijauksesta.
Audi kuuluu Volkswagen-konserniin.