Suomen ensimmäinen valaistu kartingrata valmistuu Vantaan Vauhtikeskukseen. Testiajot käynnistyvät 24. syyskuuta. Rata otetaan virallisesti käyttöön ensi keväänä.
Toimitusjohtaja Tapio Päivinen Vantaan Moottorirata Oy:stä kertoo töiden sujuneen hyvin.
- Kartingradan rakennustöitä on tehty reilu vuosi, ja työt ovat edenneet suunniteltua nopeammin. Hankkeen rakennuskustannukset tulevat olemaan rakennuksineen noin 1,2 miljoonaa euroa, Päivinen sanoo AKK-Motorsportin tiedotteessa.
Rahoitus radan rakentamiseen on saatu yhteistyösopimuksilla, mainostuotoilla, lahjoituksin ja talkootyöllä. Veronmaksajien rahoja on käytetty vain muutama kymmeniä tuhansia. Vantaan Moottorirata Oy on Vantaan kaupungin omistama yhtiö. Ratayhtiö on velaton.
AKK-Motorsport ry:n toimitusjohtaja Jani Backman pitää uutta rataa erittäin tärkeänä koko autourheilulle, kartinghan on eräänlainen autourheilun kivijalka.
- Pääkaupunkiseudulle hyvien kulkuyhteyksien ytimeen valmistuva rata on loistava asia lajin harrastajille. Ratakokonaisuus on suunniteltu kansainvälisen kartingliitto CIK-FIA:n kriteerien mukaisesti, joten jatkossa jopa EM- ja MM-tason kilpailut ovat radan puolesta mahdollisia. Ensi syksyksi radalle on jo haettu SM-osakilpailua, valaisee Backman.
Pitkän asfalttiautoradan rakentaminen aloitetaan vuonna 2016. Rakentaminen kestää vähintään kolme vuotta rahoituksesta riippuen. Radan pituus on 2,7 kilometriä, ja radalla voivat ajaa kilpa-autojen kaikki rataluokat lukuun ottamatta isoja formuloita.
Vantaan Moottorirata Oy:n maa-alue on 40 hehtaaria. Alueella sijaitsevat motocrossradat sekä autoratoja. Tulevana vuonna pienoisautoilijat rakentavat noin 2500 neliömetrin hallin, johon tulee kolme pienoisautorataa. Vantaan Vauhtikeskus sijaitsee Helsinki-Vantaan lentokentän pohjoispuolella.