Hankkiudu sinäkin eroon arkisista, harhaanjohtavista manipulointiyrityksistä!
Jos keskustelukumppanin sanat saavat sinut ahdistumaan, tarkista, ettei kyse ole näistä harhaanjohtavista manipulointiyrityksistä! Diane Dreher varoittaa Psychology Today -lehden blogikirjoituksessaan ihmisiä manipulointiyrityksistä. Tunnistatko nämä tilanteet arjestasi?
Yritys 1: Epäaito dilemma
Manipuloija antaa sinulle kaksi vaihtoehtoa, vaikka tosiasiassa niitä on runsaasti enemmän. Kyseessä on kuitenkin hänen mielestään joko-tai-tilanne.
Kun ihminen sanoo ”jos oikeasti rakastat minua, menet kanssani kihloihin ja muutamme Espooseen”, hän antaa ymmärtää, ettei maailmassa ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko rakastat häntä ja suostut, tai sitten et rakasta häntä. Oikeasti tilanne on paljon monisyisempi.
Tärkeintä on olla uskomatta asetettuihin vaihtoehtoihin ainoina mahdollisuuksina, ja etsiä rauhallisesti muita tapoja toimia.
Yritys 2: Vääristynyt syy-seuraussuhde
Manipulointiyritys saa toisistaan oikeasti erilliset asiat vaikuttamaan toisiinsa liittyviltä. Lipevä automyyjä voi esimerkiksi kertoa ostajalle, että olympiavoittaja ajaa samanlaista autoa ja vihjata siten auton yhteydestä menestykseen. Oikeasti autolla ei toki ole urheilumenestyksen kanssa mitään tekemistä.
Samanlainen tilanne syntyy, jos ihminen ostaa voittavan arvan kioskista ja alkaa uskoa, että kolikko, jolla arpa raaputettiin, on voittoon johtanut onnenkalu.
Yritys 3: Harhautus
Kun ihmiseltä kysyy asiaa X, hän vastaa kysymykseen Y. Jos tenttaat manipuloijalta vastausta siihen, miksi hän toimi tietyllä tavalla, manipuloija saattaa alkaa puhua toisesta mokasta, jonka joku muu teki. Tarkoituksena on hämätä ja ohjata kysyjää väärään suuntaan. Älä mene halpaan!
Lähde: Psychologytoday.com
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.