Veikkaus vähentää peliensä mainostamista kauppojen kassoilla ja asiakaspalvelupisteissä markkinointikiellon vuoksi. Yhtiö kertoo poistavansa mainoksia kauppojen kassoilta ja asiakaspalvelupisteistä ensi viikon alkuun mennessä. Muun muassa lattiatarrat, kassahihnatekstit ja lippusiimat poistetaan.
Poliisihallitus asetti Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen kesäkuun alussa kolmen kuukauden markkinointikieltoon, koska nämä olivat markkinoineet rahapelejä arpajaislain vastaisesti.
Kiellon perustelujen mukaan markkinointi on ollut aggressiivista ja pelaamiseen houkuttelevaa. Kieltoa tehostamaan se asetti 200000 euron uhkasakon.
Kiinteät mainospaikat, kuten kalusteet ja digitaaliset näytöt, sen sijaan jäävät. Lisäksi rahapeliyhtiö kertoo voivansa jatkossakin markkinoida suullisesti "pienimmän haittariskin pelejä" pelipisteissä kampanjoiden yhteydessä.
Suullinen markkinointi ei yhtiön mukaan ole kuitenkaan jatkuvaa, vaan keskittyy lähinnä jättipotteihin sekä uusien ja uudistettujen tuotteiden lanseeraukseen.
Veikkaus kertoo laatineensa ohjeet myyntipaikoille viranomaisten kanssa käymiensä keskustelujen perusteella.
Vasta ilmoitus arvioidaan
Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikön Jouni Laihon mukaan Veikkauksen pitää heinäkuun alkuun mennessä tehdä virallinen ilmoitus Poliisihallitukselle, mihin toimiin se on kiellon suhteen ryhtynyt ja mitä se on tehnyt.
– Ilmoituksen perusteella vasta voidaan lähteä arvioimaan sitä, täyttävätkö nämä toimet markkinointikieltopäätöksen tarkoituksen ja sisällön vai eivät, Laiho kertoo.
Mikäli Poliisihallituksessa arvioidaan, että Veikkauksen esittämät toimet eivät täytä markkinointikiellon vaatimuksia, yhtiön kanssa voidaan vielä käydä keskusteluja lisätoimista.
– Jos kiellon kohde on eri mieltä eikä halua täyttää vaatimuksia ja edellytyksiä, meillä on mahdollisuus laittaa uhkasakko maksuun markkinaoikeuteen, arpajaishallintopäällikkö toteaa.