Poliisihallituksen Veikkaukselle ja Raha-automaattiyhdistykselle esittämä vaatimus rahapelien markkinoinnin suitsemisesta on aiheuttanut hämmennystä sisäministeriössä ja rahapeliyhtiöissä.
Vaatimuksen on tulkittu tarkoittavan kaiken myyntipisteissä tapahtuvan rahapelimarkkinoinnin kieltämistä. Poliisihallituksen arpajaishallinnon päällikön Jouni Laihon mukaan tästä ei kuitenkaan ole kysymys.
– Ei poliisihallitus kiellä eikä voi kieltää esimerkiksi loton markkinointia. Se voi kieltää loton ja muiden niin sanottujen vihreiden pelien aggressiivisen markkinoinnin, Laiho sanoo.
Mitä Poliisihallitus tarkoittaa aggressiivisella markkinoinnilla?
– Häiritsevää, tungettelevaa ja hyvin usein kohteelle vastentahtoista markkinointia, jota tapahtuu esimerkiksi kassoilla. Asiakas ei pysty kääntämään katsettaan mihinkään kohtaamatta Veikkauksen mainoksia.
Laihon mukaan Poliisihallitus on useaan kertaan varoittanut Veikkausta, että sen toiminta täyttää laissa määritellyn aggressiivisen markkinoinnin kriteerit.
– Siitä huolimatta Veikkaus on jatkanut, meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa!
Loton markkinointi esimerkiksi mainoskylteillä on jatkossakin mahdollista. Laihon mukaan tämä on välttämätöntä, sillä kuluttaja ei muuten tiedä, minkälaista voittopottia hän tavoittelee.
1:00