Kesäinen venehuvittelu Airistolla muuttui sairaalareissuksi viime vuoden elokuussa Turussa. Venefirma ja kuski tuomittiin kymppitonnien korvauksiin matkustajille koituneista vammoista.
Neljä miestä lähti luksusveneyrityksen järjestämälle testiajelulle viime vuoden elokuussa Turussa Ruissalon telakalla pidettyjen bisnesfestareiden aikaan.
Lähes 3 000 kiloisen ja kymmenmetrisen veneen puikoissa oli veneyrityksen työntekijä, jolla oli vankka tuntemus vesiliikenteestä ja veneistä. Varsinais-Suomen käräjäoikeuden ratkaisusta ilmenee, että hänelle oli kertynyt ajotunteja kyseisestä venemallista noin parisataa.
Testiajon tarkoituksena oli tutustuttaa kyytiläiset veneen erikoisomaisuuksiin, kuten tiukkojen kaarteiden tekemiseen kovilla nopeuksilla.
Syytteen mukaan kuski oli kääntänyt venettä 37 solmun, eli noin 70 km/h -vauhdissa ensin hieman oikealle ja sitten voimakkaasti vasempaan.
Matkustajan sinkoutuivat pois paikoiltaan tuhoisin seurauksin.
Lue myös: Airiston veneturma: Suuren moottoriveneen nopeutta törmäyshetkellä selvitetään useista lähteistä – "Olennaista on muodostaa tarkka kuva veneiden liikkumisesta ja suunnasta"
Aivovamma ja luunmurtumia
Yksi matkustajista oli iskeytynyt veneen lasin läpi ja roikkunut puolittain veneestä ulkona. Hänelle aiheutui lasinsiruista haavoja päähän ja käsiin, vamma selkänikamiin, jalkapöytäluun murtuma ja lukuisia lievempiä vammoja.
Toiselta murtui muun muassa kylkiluita. Kehoon syntyi mustelmia, naarmuja ja ruhjeita.
Kolmatta jouduttiin pitämään lääkekoomassa puolitoista viikkoa tapahtuman jälkeen useiden aivoverenvuotojen ja aivovamman vuoksi. Muiden vammojen lisäksi hänen lantionsa murtui useasta kohtaa.
Neljännelle veneessä olijalle aiheutui muun muassa verenvuotoa munuaisiin.
Lue myös: Liukuiko iso moottorivene pienemmän purjeveneen yli Airistolla? Meripelastusjohtaja MTV Uutisille: "Siellä ei ole mitään nopeusrajoituksia"
Kuski kiisti syytteet
Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa kuskia syytettiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kolmesta vammantuottamuksesta. Kuski kiisti syytteet.
Hänen mukaansa kyytiin nousseet miehet olivat tietoisia, että ajelulle lähdettiin nimenomaisesti suurella nopeudella tehtäviä kaarretestauksia varten. Hän oli käynyt kyytiläisten kanssa läpi turvallisuusseikat, käskenyt heitä pitämään kiinni ja varautumaan äkillisiin ohjausliikkeisiin.
Kuskin mukaan veneen takaosassa olleet kaksi matkustajaa olivat keskipakoisvoiman vuoksi liukuneet yli veneen keskilinjan. Painopisteen äkillisen muutoksen vuoksi vene oli kääntynyt aiottua jyrkemmin, eikä hän kyennyt vaikuttamaan siihen.
Työntekijä kiisti toimineensa huolimattomasti.
Lue myös: Loviisan partioveneturman tutkinnan aikataulu tarkentunut: hylky nostetaan pintaan tämän viikon aikana
Kaikin voimin kiinni
Kaksi matkustajaa puolestaan kuvaili, että he olivat joutuneet pitämään "kaikin voimin kiinni" jo ensimmäisen esittelyajolla tehdyyn käännöksen aikaan. Venematkustajilla oli osittain ristiriitaisia näkemyksiä siitä, oliko kuski varoittanut matkustajia juuri ennen dramaattista käännöstä.
– Muistikuvani tapahtuneesta on se, että kuljettaja käänsi hieman oikealle ja laski hieman kaasua. Sitten hän käänsi voimakkaasti vasemmalle, kun tapahtui todella voimakas pysähdys, jonka johdosta tapahtui voimakas isku ja lensimme kaikki veneen sisällä veneen oikeaan reunaan, yksi kyytiläisistä kertoi.
Lue myös: Kaksi huvivenettä kolaroi Tukholman saaristossa – kyydissä olleet 3-vuotiaat lapset loukkaantuivat vakavasti
Runsaat korvaukset
Oikeus katsoi, että veneen kuljettajalla on velvollisuus huolehtia matkustajien turvallisuudessa kaikissa tilanteissa. Tuomiolauselman mukaan matkustajat eivät olleet toiminnallaan vaarantaneet omaa terveyttään.
Venefirma ja työntekijä määrättiin yhteisesti maksamaan kymppitonnien korvaukset matkustajille. Suurimmat korvaukset eli 22 900 euroa sai lääkekoomassa pidetty mies. Kaksi muuta matkustajaa saivat kivusta, särystä ja tilapäisestä haitasta 10 000 ja 6 000 euron korvaukset. Neljännellä ei ollut lainkaan vaatimuksia.
Lisäksi firma joutuu maksamaan loukkaantuneiden oikeudenkäyntikuluja yli 15 000 euroa.
Venettä kuljettanut työntekijä sai liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kolmesta vammantuottamuksesta 80 päiväsakkoa, jotka hänen tuloillaan tekivät 3 120 euroa.
Tuomio ei ole vielä lainvoimainen, sillä siitä voi valittaa hovioikeuteen.