Verkkokauppa Amazonin liikevoitto nousi 14,3 miljardiin dollariin vuoden viimeisellä neljänneksellä, jolle sijoittui myös joulusesonki, yhtiö kertoo.
Vuoden 2020 viimeiseen neljännekseen verrattuna yrityksen tulos kaksinkertaistui. Kohentuneeseen tulokseen vaikuttavat muun muassa verkkokaupan kasvun jatkuminen ja sijoitus sähköautovalmistaja Rivianiin.
Samalla neljänneksellä yhtiön liikevaihto nousi 137,4 miljardiin dollariin, mikä on yhdeksän prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona edeltävänä vuonna.
Tuloksen ilmoittamisen jälkeen Amazonin osakkeet nousivat noin 14 prosenttia jälkipörssissä.
Verkkokaupan tulokselta oli ennakkoon odotettu vähemmän nousseiden työvoima-, hankinta- ja toimituskustannusten vuoksi. Lisäksi koronapandemian vaikutukset toimitusketjuihin, työvoiman vaihtuvuuteen ja inflaatioon ovat aiheuttaneet yhtiölle päänvaivaa.
Vuoteen 2020 verrattuna Amazonin liikevaihto nousi viime vuonna noin 20 prosenttia 469,8 miljardiin dollariin. Kaikkiaan yhtiö teki vuonna 2021 liikevoittoa 33,4 miljardia dollaria. Liikevoitto nousi edeltävän vuoden 21,3 miljardista dollarista.
Aiemmin teknologiayhtiöistä Googlen emoyhtiö Alphabet sekä Apple ovat kertoneet hyvistä tuloksista tällä tuloskaudella, kun taas Facebookin emoyhtiö Meta kertoi tuloksensa pudonneen.