Verkkokauppa.com saanut massiivisen seuraamusmaksun asiakastietojen säilytykseen liittyen

Tietosuojavaltuutetun seuraamuskollegio (TSV) on määrännyt Verkkokauppa.comille 856 000 euron hallinnollisen seuraamusmaksun liittyen asiakastietojen säilytykseen, yhtiö kertoo.

Verkkokauppa.comin mukaan maksu perustuu TSV:n tulkintaan, että yhtiö olisi laiminlyönyt säilytysajan määrittelemisen verkkokauppa-asiakkaidensa asiakastiedoille EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti.

Verkkokauppa.com katsoo seuraamusmaksun olevan perusteeton. Yhtiö aikoo valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen.

Verkkokauppa.comin mukaan se on tietosuojavaltuutetulle joulukuussa antamassaan selvityksessä kertonut määritelleensä, että oleellisia asiakkaan perustietoja säilytetään asiakkuuden keston ajan. Tätä perusteltiin liiketoiminnan luonteella, jossa asiakkaille muun muassa myydään huomattavan pitkäikäisiä laitteita. Lisäksi yhtiö kertoo, että se on jo ennen TSV:n päätöksen tiedoksisaantia ryhtynyt toimenpiteisiin passiivisten asiakastietojen ja yli kymmenen vuotta vanhojen ostohistoriatietojen poistamiseksi. Passiivisiksi katsotaan asiakkaat, jotka eivät ole asioineet Verkkokauppa.comin verkkokaupassa kuuden vuoden aikana.

Tietosuojavaltuutetun toimiston nettisivuilla kerrotaan, että hallinnollinen seuraamusmaksu voidaan määrätä muiden korjaavien toimenpiteiden lisäksi tai niiden asemesta. Seuraamusmaksun määrää kolmijäseninen tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegio, ja se voi olla enintään neljä prosenttia liikevaihdosta tai 20 miljoonaa euroa. Seuraamusmaksua ei voi määrätä julkishallinnon organisaatioille, kuten valtiolle ja valtion liikelaitoksille, kunnille ja seurakunnille.

Lue myös:

    Uusimmat