Yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon suunnittelee digitaalista hyökkäystä Euroopan autokauppaan, uutisoi Automotive News Europe.
Vuonna 1995 toimintansa aloittanut verkkokauppa Amazon on laajentamassa tuotevalikoimaansa autoihin. Sen kerrotaan käyttäneen suuria summia uuden osastonsa rakentamiseen ja houkutelleen asiantuntijoita muhkeilla palkkioilla.
Amazonin autoverkkokaupan ensisijaisena kohteena on Eurooppa, ja sen toimintaa tullaan johtamaan Luxemburgista. Alkuun autoja on tarkoitus myydä vain Isossa-Britanniassa. Toistaiseksi ei ole tiedossa, tuleeko Amazon keskittymään uusien vai käytettyjen autojen myyntiin, mutta joka tapauksessa Amazonin uskotaan tarjoavan myös koeajomahdollisuutta – vaikkakaan toteutustavasta ei ole vielä tietoa.
Amazon on tehnyt jo yksittäisiä autokauppakokeiluja. Esimerkiksi Italiassa sillä oli viime vuonna myynnissä muutamia Fiateja. Amazon päätti maaliskuussa jatkaa ohjelmaansa Italiassa ja on sittemmin tuonut ostamisen rinnalle myös leasing-mahdollisuuden.
***
0:45