Miten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"

1:25img
KATSO MYÖS: Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua.
Julkaistu 10.03.2024 11:02

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvitti, miten autokaupoilla saatetaan vedättää asiakasta.

Eikö auto toimi niin kuin piti tai vastaa muuten myyjän siitä antamia tietoja? 

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kävi tutkimuksessaan läpi yli tuhat kuluttajaneuvonnan tapauskuvausta käytettyjen autojen kaupasta Suomessa. KKV:n kuluttajaneuvontaan otetaan eniten yhteyttä juuri ajoneuvoihin liittyvissä ongelmissa. Puolet yhteydenotoista koskee käytettyjen autojen kauppaa.

Yleisimpiä käytettyjen kaupan ongelmatilanteita esiin tuovassa tutkimuksessa käytiin läpi tapauskuvauksia virhetilanteista vuoden 2023 tammi-helmikuulta.

Tuotteen virheestä voi olla kyse esimerkiksi siinä tapauksessa, ettei auto toimi kunnolla tai ei vastaa siitä annettuja tietoja.

Lue myös: Kiinnitä auton koeajolla huomiosi oikeisiin asioihin: Näiden havaintojen pitäisi soittaa hälytyskelloja ja kovaa

Ylisanoja ja tietojen pimittämistä

Tapauskuvauksista kävi ilmi, että automyyjä kertoo usein ostajalle ennen kaupantekoa auton olevan hyväkuntoinen kuvailemalla sitä huolletuksi, kuntotarkastetuksi tai katsastetuksi. Ylisanoista huolimatta auto hajoaakin pian kaupanteon jälkeen.

Ostaja ei välttämättä saa myyjältä myöskään olennaista tietoa auton historiasta. Saamatta jäävää tietoa voi olla vaikkapa se, että auto on ollut kolarissa. Todellinen kunto ja historia selviää ostajalle vasta, kun auto menee rikki kaupanteon jälkeen. KKV muistuttaa tiedotteessaan, että myyjän velvollisuus on kertoa ostajalle kaikki tiedossa olevat tiedot, jotka vaikuttavat olennaisesti ajoneuvon arvioimiseen ja ostopäätökseen. 

Ei ole kuitenkaan aina helppoa todentaa, onko auto virheellinen vai johtuu vika normaalista kulumisesta tai kuluttajan omasta toiminnasta. KKV muistuttaa, että kuluttaja saattaakin yllättyä siitä, ettei takuu tai lisäturva korvaa aina juuri nimenomaista vikaa. Takuussa ja lisäturvassa voi olla rajoituksia. 

Lue myös: Uutena ostetun Skodan moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä

"Piirteitä, jotka ovat huolestuttavia kuluttajan oikeussuojan kannalta"

KKV:n tutkimuksen mukaan käytettyjä autoja ostaneet tormäävät usein ongelmiin yrittäessään tehdä reklamaatiota auton viasta. Myyjä ei välttämättä vastaa yhteydenottoihin tai jopa kieltäytyy kesksutelmasta. Kuluttaja saattaa myös saada myyjältä ristiriitaisia toimintaohjeita tai häntä pompotellaan taholta toiselle. 

– Selvityksemme perusteella käytetyn auton kaupassa on paljon piirteitä, jotka ovat huolestuttavia kuluttajan oikeussuojan kannalta. Tapauksissa toistuu lukuisia kertoja tilanne, jossa kuluttaja ajautuu syystä tai toisesta umpikujaan ilman minkäänlaista sovittelun tai keskustelun mahdollisuutta myyjän kanssa, toteaa KKV:n johtava asiantuntija Katja Järvelä tiedotteessa.

KKV huomauttaa, että erityisen alttiita käytetyn kaupan ongelmatilanteille voivat olla nuoret kuluttajat, joilla ei vielä ole paljonkaan kokemusta isommista ostoksista ja sopimusten solmimisesta. Jos kuluttaja on vielä pienituloinen, joutuu hän usein hankkimaan edullisesti vanhemman auton, jossa ilmeneekin sitten useammin vikoja.

"Yksikin yhteydenotto tarpeeton, jos..."

Autoalan Keskusliiton mukaan Suomessa tehdään vuosittain 592 000 käytetyn auton kauppaa, joista noin puolet tehdään autoliikkeessä.

– Silloin, kun ajoneuvo ostetaan autoliikkeestä, on kuluttajan asema turvattu kuluttajansuojalain kuluttajaa suojaavilla säännöksillä, liiton tiedotteessa muistutetaan. 

Liiton mukaan autoala tunnistaa tutkimuksen esiin tuoman tarpeen parantaa käytetyn auton kauppaa.

– Yksikin yhteydenotto kuluttajaneuvontaan on tarpeeton, mikäli se johtuu siitä, että myyjä on tietoisesti jättänyt antamatta ostajalle tämän ostopäätöksen kannalta keskeistä informaatiota, liitto huomauttaa. 

Tiedotteessa muistutetaan, että myyjän velvollisuus on kertoa myymästään tuotteesta kaikki tiedossaan olevat seikat, jotka voivat vaikuttaa ostajan ostopäätökseen. Näin ollen kuluttajaneuvontaan asiasta yhteyttä ottaneiden kuluttajien suuri määrä kertoo, että autoalalla on asiassa parannettavaa. 

Joskus myyjän haasteena voi kuitenkin olla se, ettei hänellä ole autosta myyntihetkellä kaikkia niitä tietoja, joiden voidaan jälkikäteen arvioituna olettaa vaikuttaneen ostopäätökseen. Liitto muistuttaa, että autossa on myös paljon kuluvia osia, joiden uusiminen ei ole ajoneuvon virheellisyyttä, vaan suunniteltu toimenpide ajoneuvon toimintakyvyn säilyttämiseksi.

Lue myös: "Hullu-Pösön" tilanneet jäävät ilman autojaan – KKV: "Ei lähtökohtaisesti voi pitää ylivoimaisina esteinä"

Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, jos tuo käytetyn auton ulkomailta?

Vaihtoautoketju toivoo kovasti, ettet uskoisi näitä "myyttejä" käytetyistä autoista

Ostitko auton tällä tavoin? Jos myyjä unohti kertoa pari juttua, saat palauttaa auton vielä vuodenkin päästä

Katso myös: Epäilyttääkö käytetyn auton kunto? Myyjän rehellisyyden voi punnita ehdottamalla temppua, josta "valitettavan harva" tietää

3:59img

Autoa tulee huoltaa, sillä kaikkiin autoihin tulee ajan myötä vikoja. Mutta mitkä ovat yleisimmät viat? Haastattelussa A-katsastuksen myynti- ja markkinointijohtaja Mika Fonsell.

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Autoalan Keskusliitto

Tuoreimmat aiheesta

Autokauppa