Euroopan unionin jäsenmaiden valtiovarainministerit päättivät tänään lopullisesti, että veroton myynti loppuu EU:ssa 30. kesäkuuta 1999. Samalla EU:n komissio päätti selvittää, kuinka jäsenmaat voivat lieventää niitä haittoja, joita verottoman myynnin lopettaminen aiheuttaa.
EU:n sisämarkkinoista vastaavan komissaarin Mario Montin tiedottaja kertoi komission selvittävän, kuinka olemassa olevia keinoja voidaan käyttää. Hän mainitsi mm. EU:n rakennerahastot ja mahdollisuuden suoraan valtion tukeen. Jäsenmaiden enemmistö vastusti Irlannin ehdotusta, jonka mukaan komissio laatisi laajemman selvityksen vaikutuksista, joita taxfree-myynnin lopettaminen aiheuttaa mm. työllisyyteen. Vain Saksa tuki suoraan Irlannin ehdotusta ja Ranska osittain. Valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok) kuului siten niihin, jotka vastustivat laajaa selvitystä.
Irlanti ponnekkain vastustaja
Irlanti on ainoa EU-maa, joka on ponnekkaasti yrittänyt kumota vuoden 1991 päätöstä verottoman myynnin lopettamisesta ensi vuoden puolivälissä. Irlannin talous kärsii päätöksestä enemmän kuin esimerkiksi Suomen, joka voi hyödyntää Ahvenanmaata koskevia veropoikkeussäädöksiä ja sitä, että Viro ei kuulu EU:hun. Saksa tuki Irlantia poliittisten tarkkailijoiden mielestä syksyisten vaalien vuoksi.
Brysseliin oli kokoontunut tänään mm. varustamoiden työntekijöitä osoittamaan mieltään verottoman myynnin lopettamista vastaan. Silja Linen luottamusmies Maj-Britt Martin Vaasasta jakoi lentolehtisiä ministerineuvoston rakennuksen ulkopuolella.
-Tavoitteenamme on, että taxfree-myyntiä jatketaan. Jos veroton myynti loppuu, uhkaa koko matkailuelinkeino kadota Vaasasta, esimerkiksi Vasalandia ja Tropiclandia, hän sanoi. Vaasan ja Uumamajan välinen lauttaliikenne kärsisi eniten, koska tuota liikennettä ei voi kierrättää Ahvenanmaan tai Tallinnan kautta.
Komissaari Monti on aikaisemmin sanonut, että EU:n jäsenmaiden on itse selvitettävä, kuinka ne voivat tukea kannattamattomia lauttalinjoja tai syrjäisiä lentokenttiä. Tänään komission lupausta rakennerahastojen ja valtiontukien käyttämisestä pidettiin pienenä myönnytyksenä komission puolelta. EU:n komission mielestä veroton myynti on vastoin sitä ajatusta, että tavarat ja palvelut voivat liikkua EU:n sisämarkkinoilla periaatteessa vapaasti sillä edellytyksellä, että arvonlisävero ja muut valmisteverot lisätään niihin jossakin jäsenmaassa. Montin mielestä laajempaa selvitystä ei voida tehdä, koska se voisi antaa vaikutelman taxfree-päätöksen harkitsemisesta uudelleen.
-Päätös tehtiin jo vuonna 1991 ja tänään se vahvistettiin, sanoi Montin tiedottaja.
Aura ei kannata suoraa tukea Merenkurkun liikenteelle
Suorat valtiontuet ovat viimeinen vaihtoehto lievittää tullivapaan myynnin poistumisesta aiheutuvia menetyksiä, tähdentää liikenneministeri Matti Aura (kok.). Suomessa tullivapaan myynnin loppumisen on pelätty kuristavan Merenkurkun laivamatkailun Vaasan ja Uumajan välillä. Turun ja Helsingin ruotsinlaivat sen sijaan voivat välttää menetykset ajamalla EU:n veroalueen ulkopuolelle jäävän Ahvenanmaan kautta. Helsingistä on lisäksi mahdollista koukata Viroon niin kauan kuin se ei ole EU:n jäsen.
Auran mukaan tulevaisuus ei muodostu kestämättömäksi myöskään Merenkurkun matkustajaliikenteelle. Hän muistuttaa, että juomien ja ruokien tarjoilu tullivapain hinnoin jatkuu entiseen tapaan. Muutokset koskevat ainoastaan mukaan ostettavia tuotteita. Liikenneministeriössä laadittiin viime vuonna selvitys, jossa arvoitiin Merenkurkun liikenteen turvaamisen nielevän rahaa 30 miljoonaa markkaa. Tuolloin ei kuitenkaan osattu ottaa huomioon tullivapaan tarjoilun jatkumista.
-Nyt kun asetelma on selkeytynyt, niin puhumme huomattavasti pienemmistä summista, Aura toteaa.
Mahdollisia tukipäätöksiä mietittäessä on Auran mukaan ensin katsottava yhteistyö Ruotsin kanssa ja EU:n tarjoamat mahdollisuudet. Suoran valtiontuen antamista hän ei pidä lainkaan toivottavana. Samaa linjaa edustaa myös valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok.).
-On selvitettävä, onko mahdollista käyttää yhteisön varoja, esimerkiksi rakennetukia, Niinistö korostaa.