Liikemies Peter Vesterbackan luotsaama Tallinna-tunnelihanke tiedotti tänään saaneensa ensimmäisen ulkopuolisen rahoittajan. Dubailainen rakennusyhtiö ARJ Holding LLC rahoittaa hanketta 100 miljoonalla eurolla.
Video: Peter Vesterbacka kertoo MTV Uutisten haastattelussa tunnelihankkeesta.
100 miljoonaa on kuitenkin vasta pieni summa, sillä koko hankkeen kustannusarvio on Vesterbackan mukaan 15 miljardia euroa. Yhtiö arvioi tunnelin maksavan itsensä takaisin 17 vuodessa.
Vesterbackan ja tämän yrityksen Finest Bay Area Developmentin ekonomistin Atso Andersenin mukaan lisärahoittajia on etsitty ympäri maailmaa, lähinnä yksityisistä infrastruktuurisijoittajista.
Lipunmyynti avattu
Tiedotustilaisuudessa kerrottiin myös, että tunnelissa kulkevaan junaan myydään jo lippuja. Lipunmyyntisivustolla kerrotaan, että ensimmäinen juna lähtee jouluaattona vuonna 2024.
Vesterbackan mukaan tavoitteena on mahdollisimman sujuva liikkuminen Helsinki-Vantaan lentoasemalta junaan ja sillä Tallinnaan.
– Siitä 20 minuuttia junalla Tallinnaan. Ja pari tuntia lisää Varsovaan ja Berliiniin, kun RailBaltica saadaan toteutettua, Vesterbacka visioi.
”Ei ole olemassa mitään muuta hanketta”
Julkisuudessa on ollut esillä kaksi vaihtoehtoista tunnelihanketta: toisen reitti kulkisi Suomessa Keilaniemen kautta, toisen Helsingin rautatieaseman.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi viime viikolla, että Tallinna-tunneliin on oltava vain yksi tunnelihanke.
– Kun katsoo hanketta ja siihen vaadittavan infrastruktuurin kokoa, ei ole kilpailevia hankkeita. Projekteja voi olla vain yksi. Se, joka haluaa rakennuttaa tunnelin, tarvitsee joka tapauksessa valtion ja kaupungin tuen ja luvat, Berner sanoi.
Vesterbackan mukaan hänen puuhaamaansa hanketta on valmisteltu yhdessä viranomaisten kanssa, ja se on ainoa valmisteilla oleva tunnelihanke.
– Ei ole olemassa mitään muuta hanketta, Vesterbacka sanoo.
Peter Vesterbackan tunnelihankkeessa on aiemmin puhuttu vain Keilaniemen kautta menevänä tunnelina. Tänään hän kuitenkin kertoi, että Keilaniemi on vain yksi hankkeen reittivaihtoehdoista Rautatientorin ohella.
Lauttasaaren kokoinen tekosaari Suomenlahdelle
Vesterbackan suunnitelmiin kuuluu myös tekosaarten rakentaminen Suomenlahdelle. Tallinnan edustalle tulisi noin neliökilometrin kokoinen saari, ja lähemmäs Suomea suurempi, noin 3–5 neliökilometrin kokoinen saari. Helsingin Lauttasaari on suunnilleen tämän kokoinen, 3,85 neliökilometriä.
– Tällainen Pohjois-Euroopan Macao, Vesterbacka suunnittelee.
Hanke on tutkinut suuremmalle tekosaarelle yhdessä ympäristöviranomaisten kanssa kolmea eri paikkaa. Sinne suunnitellaan asuinaluetta noin 50 000 ihmiselle, työpaikkoja ja kaupunki-infraa.
Vesterbackan mielestä Suomea pitää kehittää voimakkaasti erilaisilla hankkeilla, jotta vetovoimatekijät vahvistuvat.
– Pitää rakentaa sellaisia vetovoimaisia ympäristöjä, missä maailman kovimmat osaajat ja luovimmat ihmiset haluavat olla.
– Ei mennä sellaiseen moodiin, että viimeinen sammuttaa valot, Vesterbacka sanoo.