Kiinan GP:ssä kahdeksanneksi sijoittunut Ferrarin Sebastian Vettel olisi halunnut nähdä turva-auton radalla aikaisemmin.
Video: Toro Rosso -kuskien kolarointi laukaisi turva-autotilanteen.
Kierroksella 31 radalle lähetetty turva-auto muutti Kiinan GP:n luonnetta. Kärjessä ajaneet Valtteri Bottas ja Sebastian Vettel kärsivät turva-autosta eniten, sillä kaksikko ehti ohittaa varikon sisääntulon juuri ennen kuin turva-auto lähetettiin radalle.
Bottas ja Vettel eivät voineet siis käydä varikolla, mutta heidän takanaan tulleet saivat mahdollisuuden pysähtyä. Red Bull otti tilanteesta kaiken irti ja otti sisään molemmat kuljettajansa. Tuoreilla pehmeillä renkailla Daniel Ricciardo nousi aina kilpailun voittoon asti ja myös Max Verstappen teki nousua, kunnes kolaroi Vettelin kanssa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vettel ihmetteli FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whitingin päätöstä lähettää turva-auto radalle, kun Toro Rosso -autojen sotkuja siivottiin.
– Radalla oli romua kaksi kierrosta, joten miksi turva-autoa ei kutsuttu radalle puoli minuuttia aikaisemmin, jolloin kaikilla olisi ollut mahdollisuus tulla varikolle, Vettel kyseli Autosportin mukaan.
– Mielestäni ei ole oikein lähettää turva-autoa sellaiseen aikaan radalle, kun se muuttaa kilpailua niin merkittävästi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vettelin sanoo kuitenkin käsittävänsä, ettei turva-auton ajankohtaa voi aina määritellä haluamallaan tavalla.
– Ymmärrän, että kun jotain tapahtuu, niin siihen pitää reagoida saman tien.
Turva-auton lähettämisestä radalle vastannut Whiting ihmetteli Vettelin kritiikkiä.
– En ymmärrä, miksi tämä on nyt niin iso juttu. Meillä on ollut virtuaalinen turva-auto vuodesta 2015 ja turva-auto jo 20 vuotta ja tiedämme, että niistä jotkut joutuvat aina kärsimään, Whiting sanoi.
Whitingin mukaan tuomaristolla ei ole myöskään aikaa laskea eroja autojen välillä ja määritellä turva-auton ajankohtaa sen mukaan.
– En huomioi kuka tilanteesta hyötyy ja kuka ei. Meillä ei ole aikaa huomioida autojen eroja radalla ja ajoittaa turva-autoa sen mukaan. Se ei kuulu meidän työhömme, Whiting jyrähti.