Ranskan liikenneviranomaisten interaktiivinen kampanja pyrkii levittämään tietoisuutta punaisia päin kävelemisen vaaroista.
Varomattomat jalankulkijat ovat merkittävä ongelma monissa maailman suurkaupungeissa. Pelkästään Pariisissa jopa 4 500 jalankulkijaa kuolee tai loukkantuu joka vuosi onnettomuuksissa, jotka ovat aiheutuneet heidän omasta varomattomuudestaan.
Maaliskuussa Ranskan liikenneturvallisuusviranomaiset asennuttivat Pariisin kaduille mainostauluja, joiden tarkoituksena on saada jalankulkijat ajattelemaan omaa turvallisuuttaan. Mikäli jalankulkija ylittää mainostaulun vieressä olevan suojatien punaisten valojen palaessa, taulu rääkäisee ilmoille äänen, joka muistuttaa hätäjarrutuksen tekevän auton renkaiden vinkunaa.
Viestiä tehostaakseen tauluun on asennettu myös kamera, joka ottaa säikähtäneestä jalankulkijasta kuvan ja esittää sen välittömästi mainostaululla. Järkyttyneiden kasvojen alla oleva teksti kehottaa kunnioittamaan liikennevaloja.
Mikäli järkytetyksi joutunut jalankulkija lukee kuvassa olevan QR-koodin älypuhelimellaan, pääsee hän kuuntelemaan viestejä liikenneonnettomuuksien uhreilta. Halutessaan hän voi vielä antaa nappia painamalla lupauksen, ettei enää koskaan kävele päin punaisia sekä antaa kuvansa mainoskampanjan käyttöön.
Kampanja oli menestys niin sosiaalisessa kuin perinteisessäkin mediassa. Kampanjan kerrotaan myös avanneen Ranskassa maanlaajuisen keskustelun punaisia päin kävelemisen vaaroista.
***
4:59