Vihreissä ei tällä hetkellä tanssita ruusuilla. Gallupkannatus on laskenut 12,9 prosenttiin, puheenjohtaja Touko Aalto joutui jäämään sairaslomalle ja julkisuudessa on riepoteltu esimerkiksi Jani Toivolan asumis- ja taksiasioita.
Video: Laskeneet kannatusluvut eivät hätkähdyttäneet puheenjohtaja Touko Aaltoa syyskuun alkupuolella.
Iltalehden keskiviikkoisessa vaalitentissä vihreitä edusti eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen.
Tällä hetkellä ei kuitenkaan Mikkosen mukaan ole lyöty lukkoon, kuka puhuu vihreiden puolesta tulevissa tenteissä.
– Tähän tenttiin piti ilmoittautua silloin, kun meidän työnjakomme ei vielä ollut selvillä, Mikkonen kertoo MTV Uutisille
– En tiedä, milloinko tenttejä tulee lisää. Varmasti sitten katsotaan erikseen, Mikkonen toteaa.
Mikkosen mukaan hänellä itsellään on jonkin verran kokemusta vastaavantyyppisistä tenteistä.
– Ei hirveästi, mutta jotain on. Alueellisia tenttejä on tietysti ollut, Mikkonen selvittää.
Mikkola: Asiat eduskunnan ja Toivolan välisiä
Vihreiden poliitikot ovat olleet viime aikoina erilaisten kohujen keskellä.
Viimeisimpänä kansanedustaja Jani Toivolan uutisoitiin ensin ajaneen taksilla 6 200 kilometriä veronmaksajien piikkiin. Tämän jälkeen paljastui, että Toivola oli nostanut korotettua kulukorvausta Riihimäellä sijaitsevasta asunnosta, vaikka asui Helsingissä.
Mikkolan mukaan asiat ovat Toivolan ja eduskunnan välisiä, eikä puolueella ole niissä mitään roolia.
– On totta, että monesta tuntuu kummalliselta, että näin voi toimia, vaikka onkin toimittu sääntöjen mukaisesti. Jani on itse myös yrittänyt Facebookissaan avata, mikä tilanne on, Mikkonen sanoo.
"Taksi itsessään ei ole ympäristöteko"
Taksinkäyttöön liittynyttä kohua on myös paisuttanut Toivolan Iltalehdelle antama haastattelu, jossa hän sanoi taksin käyttämisen olevan ympäristöteko.
Mikkosen mukaan ajattelutapa ei ole vihreissä vallitseva.
– En usko, että sinänsä ajatellaan, että taksinkäyttö on sinänsä ympäristöteko, Mikkonen pyörittelee.
– Luulen, että jotkut näkevät taksin osana sitä, että jos ei ole omaa autoa, pyritään käyttämään julkista liikennettä ja joskus taksia. Taksi itsessään ei kyllä ole mikään ympäristöteko, Mikkonen päättää.