Viikko Pleikkarin VR-lasit päässä: Pää sekaisin virtuaalimaailmasta

Virtuaalilasit ovat yleistymässä kovaa tahtia arkipäiväiseksi asiaksi. Samaan aikaan virtuaalisisältöjen määrä on vahvassa kasvussa.

MTV Uutiset otti kokeiluun joukon PlayStation 4:n virtuaalimaailmaan keskittyviä pelejä ja nyt on aika arvioida viikon aikana saatuja kokemuksia. Keskityimme kokeilussamme neljään PlayStationin VR -peliin, jotka kuljettavat pelaajaan aidon tuntuisesti mitä ihmeellisimpiin maailmoihin ja tilanteisiin.

VR-pelit näyttävät ja tuntuvat virtuaalilaseilla katsottuna huomattavasti aidommilta, kuin niistä löytyvät esittelyvideot. Virtuaalimaailmassa on erittäin vahva läsnäolon tuntu. Tämä ei ole kuitenkaan yksinomaan hyvä asia: Pelaaja kokee virtuaalimaailmassa tapahtuvat liikkeet aitoina, mutta koska keho ei tunne havaittuja liikkeitä fyysisesti, niin seurauksena on huimausta ja heikotuksen tunnetta aiheuttava ristiriita – pää menee sekaisin.

Kokeilemamme pelit osoittavat, että pelin liikkeiden toteutuksella on selkeä vaikutus siihen, miten pelaaja kokee heikotusta.

1.Monster of the Deep: Final Fantasy XV


Square Enixin julkaisemassa Monster of the Deep -pelissä pääsee pulahtamaan Final Fantasy XV -maailman jokien, järvien ja merien syvyyksiin suunnitellussa virtuaalimaailmassa.

Pelissä mm. kalastetaan syvyyksien petoja virvelillä. Pelin maisemat ovat näyttäviä ja PlayStationin vakio-ohjain tuntuu virtuaalimaailman syövereissä aivan aidolta virveliltä, jolla uistinta viskotaan veteen ja kelataan.

Staattisissa kalastuskohtauksissa pelaaja ei koe lainkaan huimausta, mikä edesauttaa suuresti maailmaan uppoutumisessa.

Ensituntuman perusteella Monster of the Deep tuntui kuitenkin enemmän demolta kuin täysipainoiselta tarinalliselta peliltä, juoni nimittäin vaikutti turhan katkonaiselta eikä kovin ”koukuttavalta”.

Himokalastajalle peli kuitenkin tuo kesäisen tuulahduksen talven synkkinä päivinä. Mutta jos ei tunne vetoa kalastukseen tai Final Fantasy -teemaan, niin kannattanee aloittaa eri kategorian peleistä.

2. Megaton Rainfall

Pentadimensional Gamesin Megaton Rainfall on mukaansatempaava supersankaripeli, jossa pelaaja taistelee teknologisesti kehittyneiden muukalaisten invaasiota vastaan ympäri maapalloa. Pelimaailma maastoineen ja kaupunkeineen on valtava ja siinä pystytään etenemään vinhaa vauhtia minne tahansa – aina avaruuteen asti.

Megaton Rainfall käyttää loistavasti hyödyksi virtuaalipelaamisen mahdollisuuksia. Liikkeet ovat pelin vauhdikkuudesta huolimatta sulavia ja avoin pelimaailma on huikean näyttävä. Ajoittain pelissä on havaittavissa kolmiulotteisten mallinnusten ja objektien virheellistä toimintaa, mutta tämä johtunee siitä, että peli on ulottuvuuksissaan viety aivan äärimmilleen.

Megaton Rainfallia voi suositella vauhdikkaiden pelien ystäville, jotka haluavat saada kaiken näyttävyyden laseistaan irti.  

Ehdotonta plussaa tulee siitä, että sulavalinjaisilla liikkeillä pelaaminen ei aiheuta juurikaan heikotuksen tunnetta.  

3. Skyrim VR


Bethesda Softworksin Skyrim VR tuo jo kunnioitettavaan ikään päässeen suositun roolipelin virtuaalimaailmaan.

Läsnäolon tuntu on pelissä erittäin vahva, mutta Skyrimin tapauksessa tämä ei  ole niinkään hyvä asia. Liikkuminen pelissä tapahtuu liian rivakasti ja maaston epätasaisuudet tuntuvat nopeina hyppäyksinä. Liikkeet aiheuttavat pelaajalle yllättävän nopeasti pahoinvointia ja päänsärkyä. Tämä vähentää oleellisesti pelaamisen mielekkyyttä.

Skyrimin tapauksessa tulee selkeästi esille se, että perinteinen pelimaailma ei aina sovellu sellaisenaan virtuaalipelaamiseen. Skyrimin maisemat kyllä antavat pelaajalle ”Vau” -elämyksen, mutta pelattavuuteen virtuaalilaiseilla olisi pitänyt kiinnittää vielä enemmän huomiota. 

4. Doom VFR

Bethesda Softworksin julkaisema ja id Softwaren kehittämä Doom VFR tuo scifi-hirviökauhun kirjaimellisesti pelaajan silmille. Pelaaja on viimeinen elossa oleva ihminen Marsissa sijaitsevassa tutkimuskeskuksessa, jossa hirviöitä riittää räiskittäväksi.

Liikkuminen eteenpäin tapahtuu hyppäyksittäin. Hyppäykset on kuitenkin toteutettu sen verran pehmeästi, että ne eivät aiehuta pelaajalle pahoinvointia. Vihollisia tulee kuitenkin joka suunnasta ja kuvakulmien kääntely hektisissä taistelutilanteissa saattaa aiheuttaa huimausta ajoittain.

Hirviöiden räiskiminen on visuaalisesti näyttävässä virtuaalimaailmassa erityisen kammottavan näköistä puuhaa eikä peli sovellu heikkohermoisille. Doom VFR on  toteutuksensa puolesta Doom-fanien unelma.

Vältä päänsärky - pidä pieni tauko

Virtuaalimaailmassa pelaaminen on todella mukaansa tempaavaa. Pelaajan pää menee helposti pyörälle vaikuttavissa maisemissa, ja valitettavasti ajoittain silkan huimauksen takia.

Huimaus on enemmän tai vähemmän läsnä kaikissa virtuaalipeleissä. Eniten heikotuksen tunnetta kokeilussa aiheutti Skyrim, jota ei voinut pelata pitkiä aikoja kerrallaan. Yllättävää oli, että Megaton Rainfall ei juurikaan aiheuttanut huimausta, vaikka siinä lennetään nopeasti joka suuntaan.

Heikotuksen tunne virtuaalipelaamisessa tuntuu liittyvän pitkälti siihen, kuinka terävinä liikkeet tulevat: Sulavalinjaiset liikkeet eivät aiheuta juurikaan pahoinvointia, kun taas pienetkin tärähdykset ja töksähtelevät liikkeet aiheuttavat huonon olon nopeasti.

Mahdollinen heikotuksen tunne pelitilanteissa ei ole kokeilumme perusteella kuitenkaan ylipääsemätön ongelma. Yksinkertainen ratkaisu on, että jos pelaaja kokee jossakin vaiheessa huimauksen tunnetta tai huonovointisuutta, niin kannattaa suosiolla pitää pieni tauko pelaamisessa. Näin välttää helposti turhat päänsäryt.

Laseja ei myöskään saa antaa lapsien käyttöön. Sony on asettanut lasien käytön ikärajaksi 12 vuotta ja tätä on syytä noudattaa. 

Lue myös:

    Uusimmat