Voiko huono kesäsää aikaistaa kesätuotteiden alennusmyyntiä? Kysyimme asiaa suomalaisista kauppakeskuksista.
Suomen kevät 2017 oli niin viileä, että se sai jopa meteorologin pokan pettämään:
Pekka Poudan pokka petti (1)
Nyt juhannus kolkuttelee ovella, ja samalla alkavat alennusmyynnit. Voiko huono kesäsää aikaistaa kesätuotteiden alennusmyyntiä? Onko kukaan ylipäätään ostanut kesämekkoja ja -paitoja, kun taivaalta on tullut vuoroin lunta, vettä ja räntää? Kysyimme asiaa suomalaisista kauppakeskuksista!
Kauppakeskus Jumbo, Vantaa
Viime vuosina alennusmyynnit ovat monissa paikoissa alkaneet jo ennen juhannusta. Kauppakeskus Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaron mukaan sama teema tulee luultavasti jatkumaan tänäkin vuonna.
– Kauppakeskus Jumbon alennusmyyntikampanjasta ja sen aloitusajankohdasta teemme päätöksen yhdessä yrittäjäyhdistyksen hallituksen kanssa. Liikkeet tekevät kuitenkin omat päätöksensä siitä, milloin omat mahdolliset alennusmyyntinsä aloittavat, Lehtoaro kertoo.
– Tietojeni mukaan kolea kevät ei käynnistänyt kesävaatteiden ja kesätuotteiden myyntiä ihan toivotulla tavalla, mutta heti kun ilmat lämpiävät, ovat kuluttajat valmiita tekemään kesähankintoja.
Ideapark, Tampere
Ideaparkissa alennusmyyntien aikataulu on jo lyöty etukäteen lukkoon, kertoo kauppakeskusjohtaja Visa Vainiola.
– Joillakin liikkeillä on kesäisimpien tuotteiden menekki lähtenyt hitaammin liikkeelle, hän toteaa.
Kesäsää ei kuitenkaan aikaista Ideaparkin yhteistä alen alkamisajankohtaa. Ale alkaa juhannuksena.
– Varmasti tulee olemaan myös liikkeitä, jotka aloittavat alet ennen juhannusta, Vainiola sanoo.
Lue myös: Ostaisitko 700 eurolla pelkkää kahvia? Asiantuntija neuvoo laskemaan, mihin eurosi kuluvat: "Rahaa ei tehdä säästämällä"
Itis, Helsinki
Myös Itiksessä alennusmyyntien ajoitus päätetään ennakkoon ja ketjut noudattavat yhtenäistä linjaa. Alennusmyynnit alkavat pääsääntöisesti jo ennen juhannusta.
– Eritoten muodin osalta alennusmyynnit alkavat nykyään jo ennen juhannusta asiakaskäyttäytymisestä johtuen. Osa asiakkaista etsii heti ale-sesongin alussa tämän kesän muotia, joka ehtii käyttöön kesälomakaudelle. Toiset puolestaan odottavat heinäkuun loppuun tai elokuun alkuun, jolloin alennusprosentit ovat suurempia, ja tekevät löytöjä ensi kesää ajatellen, kertoo Itiksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Anna Homén.
Kesäale on Homénin mukaan edelleen yksi merkittävimmistä sesongeista. Tänä vuonna sää on vaikuttanut kesävaatteiden ja -tuotteiden myyntiin.
– Säällä on merkittävä vaikutus kesätuotteiden myyntiin. Muodin puolella kauppansa ovat tehneet ulkoiluvarusteet, kuoritakit ja -housut ja niin edelleen, eivät niinkään kesävaatteet. Grillien menekki on ollut vähäisempää kuin lämpiminä vuosina, kun taas televisioita ja muuta viihde-elektroniikkaa on mennyt keskivertokevättä ja alkukesää enemmän ihmisten viettäessä aikaa sisällä. Toukokuun lämmin viikko puolestaan loi poikkeuksellisen suuren kysyntäpiikin kesätuotteisiin, Homén kuvaa.
– Esimerkiksi kirjakaupoissa kehitys on päinvastaista; kun ulkona on kylmä tai sateinen sää, se näkyy välittömästi myynnin kasvuna.
Vaikka alennusmyynnin alkamisajankohta ei sään vuoksi muuttuisi, valikoimaan kelit voivat vaikuttaa.
– Alevalikoiman kattavuus ja tuotteiden saatavuus ovat laajempia, mikäli kesätuotteita on varastossa runsaasti. Tyypillisesti erityisesti muotikaupassa ale käynnistyy maltillisimmilla alennusprosenteilla alkukesästä ja elokuussa alennukset saattavat olla jopa 60–70 prosenttia, mikäli tuotteita on edelleen saatavilla, Homén kuvaa.
– Huomionarvoista on se, että jos pitkän kylmän kauden jälkeen alkaa helle, kesätuotteiden myyntipiikki on selvästi korkeampi kuin silloin, kun lämpötilat ovat olleet vuodenajan keskiarvon mukaisia. On siis mahdollista, että ”alen loppurysäyksessä” ei ole kylmästä alkukesästä huolimatta normaalia enempää tuotteita.
Kauppakeskus Mylly, Raisio
Ale on Kauppakeskus Myllyssä alkanut monena vuonna jo ennen juhannusta. Toimitusjohtaja Kati Kivimäen mukaan ale alkaa samoihin aikoihin myös tänä vuonna.
Alennuskampanjasta sovitaan yhdessä Myllyn liikkeiden kanssa jo hyvissä ajoin.
– Säällä on toki iso merkitys sesonkiin. Liikkeet ovat tehneet kylmästä keväästä huolimatta hyviä myyntejä touko-kesäkuussa, joten voimme edetä oman markkinointisuunnitelman mukaisesti, Kivimäki kertoo.
– Alkukevään kylmät viikot olivat haasteellisia, mutta onneksi lämpimät kesäpäivät saivat asiakkaat nopeasti liikkeelle, joten myynnillisesti kevät on ollut Myllyssä oikein hyvä.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.