Myynti on vetänyt tavarataloissa helteistä viime kesää paremmin.
Kuluvan kesän koleat säät ovat saaneet kuluttajat suuntaamaan kauppoihin, sillä alennusmyyntisesongin ja tavaratalojen myynnin kerrotaan sujuneen kesän aikana hyvin. Asiakkaita on riittänyt enemmän kuin viime kesänä.
– Meillä on ollut oikein hyvä kesä, ja alennusmyynnit ovat menneet hyvin. Muutenkin koko kaupankäynti on ollut meillä pirteää ja selvästi korkeammalla tasolla kuin viime vuonna, sanoo Sokos-ketjun myyntijohtaja Hans Backström.
– Viime vuonna kesä oli helteinen ja helteet jatkuivat pitkään, mikä selvästi vähensi asiakkaiden halua käydä kaupassa. Tämä kesä on ollut erilainen. Nyt on ollut vaihtelevaa säätä, ja asiakkailla on ollut tarpeita erilaisille tuotteille kuin viime kesänä, hän sanoo.
Myös Stockmannin tavarataloissa arvioidaan, että suomalaiset ovat käyneet viime kesää ahkerammin ostoksilla ja alennusmyynneissä.
– En mielelläni käytä sääkorttia, mutta kyllä heinäkuussa kaupankäynti on selkeästi näkynyt vilkkaana. Voin vain arvata, että syy on sää, sillä jos vertaa viime vuoteen, silloin sää oli poikkeuksellisen helteinen, ja ihmisten ei tehnyt mieli olla paljoa sisätiloissa, sanoo myyntipäällikkö Magnus Rosenberg Stockmannilta.
– Kaupankäynti on ollut pirteää ja selvästi korkeammalla tasolla kuin viime vuonna.
Turisteja saapuu ostoksille aamusta iltaan
Kun Suomessa viime kesänä lämpötila kipusi 30 asteeseen, kaupaksi menivät lähinnä vain aurinkotuotteet. Tänä kesänä ei ole ollut samaa pelkoa.
Perinteisesti alennusmyynneissä kauppansa tekevät kesä-, urheilu- ja ulkoiluvaatteet, mutta nyt kuluttajien kiinnostus on kohdistunut laajemmalle.
Finlaysonin Jukka Kurttila kertoo, että ketjun omissa myymälöissä myynti on kasvanut ”kymmenen pinnan” tahtia.
– Ihan hyvin on sujunut kesä kaupallisesti, hän sanoo.
Myös tavaratalojen edustajat kertovat, että kysyntä kohdistuu nyt muuhunkin kuin vaatepuoleen.
– Meillä vetää hyvin nyt kaikilla osa-alueilla. Alennusmyynneissä vaatteet ovat perinteisesti se, mikä kiinnostaa, mutta myös kodin alue ja kosmetiikka vetävät hyvin, sanoo Stockmannin Rosenberg.
– Sanoisin, että ihan kautta linjan on ollut kiinnostusta kaikenlaisiin tuotteisiin, sanoo Sokos- ketjun Backström.
Sokoksella on 19 tavarataloa ja verkkokauppa. Backströmin mukaan myynnin vilkastuminen on ollut havaittavissa sekä tavarataloissa että verkkokaupassa. Hän kertoo, että myynnin vilkkauteen tänä kesänä on saattanut vaikuttaa myös se, että monet suomalaiset ovat lomailleet kotimaassa.
Helsingin Stockmannin tavaratalossa on puolestaan havaittu, että turisteja saapuu ostoksille aamusta iltaan.
– Oma näkemykseni on, että ihmiset ovat viettäneet aikaa loma- Suomessa ja käyvät ostoksilla ja kaupassa meillä sekä muuallakin, Backström sanoo.
Alennusmyynnit alkavat vuosi vuodelta aikaisemmin
Kaupan liiton mukaan kesän alennusmyynnit alkavat vuosi vuodelta aikaisemmin.
Perinteisesti alennusmyyntisesonki alkaa juhannuksen jälkeen ja jatkuu heinäkuun, mutta ajoittumisessa hajonta on kasvanut.
Nyt alennusmyynnit ovat jatkuneet noin kuukauden verran, ja tavaratalojen myyntijohtajien mukaan ale-kampanjat jatkuvat elokuun alkuun asti. Silloin alkaa syksyn sesonki.
Kesän alennusmyynnit ovat edelleen tärkeitä kaupan alalle sekä myynnin vuoksi että tavaran vaihtuvuuden kannalta, sanoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.
– Joulu ja kesä ovat aikaa, jolloin tavaraa todella vaihdetaan kaupassa, hän sanoo.
Vilkkaasta kesästä huolimatta kaupan alaa varjostaa se, että kuluttajien luottamus on tänä vuonna heikentynyt jatkuvasti.
Kesäkuussa se oli jo selvästi miinusmerkkinen. Kuluttajien odotukset taloudesta ovat muuttuneet hyvin pessimistisiksi.
– Kaupan myynti oli vielä viime talvena hyvä, mutta se on laskenut. Ja toki, jos alennusmyynnillä myydään, ei se pidemmän päälle ole tuottavaa toimintaa kaupallekaan, Loikkanen sanoo.
– Jos usko talouteen alkaa horjua, silloin ehkä lähdetään enemmän alennusmyynteihin ostoksille.