Voisiko helvetillinen rata palata F1-kalenteriin? – "En uskaltautunut sinne edes Kimin vuokra-auton kyydissä"

26.07937664
ullstein bild - Horstmüller / DSSD/ All Over Press
Julkaistu 13.10.2020 06:30
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

"Vihreä helvetti". Tällä lisänimellä tunnetaan legendaarisen moottoriurheiluradan Nürburgringin pohjoinen osa Nordschleife, joka toimi F1-kisojen näyttämönä vielä 1970-luvulla. 

C Moren asiantuntija Toni Vilander kertoo näkemyksiään hengenvaarallisesta Nordschleifen radasta pääkuvan videolla. 

Nordschleifella on nykyään mittaa 20,8 kilometriä, joten se on nykyisiin F1-ratoihin verrattuna valtavan pitkä. Lisäksi se on hyvin vaarallinen, minkä takia sitä muokattiin useaan otteeseen jo 60- ja 70-luvuilla. 

Parhaiten rata muistetaan vuoden 1976 F1-kisasta, jossa Niki Lauda oli kuolla kolarin ja sitä seuranneen tulipalon kourissa.

LUE MYÖS: F1-sarja kaivoi arkistojaan Kimi Räikkösen juhlakisan kunniaksi – jakoi historiallisen haastattelun

Viime viikonlopun Eifelin GP ajettiin Nürburgringin eteläpäässä, 5,1 kilometrin mittaisella radalla. 

C Moren F1-lähetyksessä nostettiin lauantaina esiin ajatus siitä, että F1 palaisi Nordschleifelle. Asiantuntija Toni Vilander epäili, ettei se ole mahdollista turvallisuussyistä. 

– Siellä on käynyt nämä prototyyppiautot eli LMP1-autot tekemässä (rata)ennätystä. On sitä ajettu tietääkseni myös F1-autolla näytösluontoisesti läpi, mutta en tiedä, onko niiden vanhojen aikojen jälkeen ollut ikinä tapetilla se, että mentäisiin ajamaan ihan kilpaa, Vilander pyörittelee. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

26.07937664F1-autot vauhdissa Nordschleifella elokuussa 1967.ullstein bild - Horstmüller / DSSD/ All Over Press

Hän jakoi myös yhden muiston radasta, kun hän oli vieraillut siellä hyvän ystävänsä Kimi Räikkösen kanssa. 

– Hyvin spesiaali rata. Minulla ei ole sinne ikinä uskallus riittänyt. Ei edes Kimin kyydissä vuokra-autolla. Näytin, etten tule ja sanoin, että jään ottamaan yhden oluen, Vilander naureskeli. 

Tuoreimmat aiheesta

F1