"Vihreä helvetti". Tällä lisänimellä tunnetaan legendaarisen moottoriurheiluradan Nürburgringin pohjoinen osa Nordschleife, joka toimi F1-kisojen näyttämönä vielä 1970-luvulla.
C Moren asiantuntija Toni Vilander kertoo näkemyksiään hengenvaarallisesta Nordschleifen radasta pääkuvan videolla.
Nordschleifella on nykyään mittaa 20,8 kilometriä, joten se on nykyisiin F1-ratoihin verrattuna valtavan pitkä. Lisäksi se on hyvin vaarallinen, minkä takia sitä muokattiin useaan otteeseen jo 60- ja 70-luvuilla.
Parhaiten rata muistetaan vuoden 1976 F1-kisasta, jossa Niki Lauda oli kuolla kolarin ja sitä seuranneen tulipalon kourissa.
LUE MYÖS: F1-sarja kaivoi arkistojaan Kimi Räikkösen juhlakisan kunniaksi – jakoi historiallisen haastattelun
Viime viikonlopun Eifelin GP ajettiin Nürburgringin eteläpäässä, 5,1 kilometrin mittaisella radalla.
C Moren F1-lähetyksessä nostettiin lauantaina esiin ajatus siitä, että F1 palaisi Nordschleifelle. Asiantuntija Toni Vilander epäili, ettei se ole mahdollista turvallisuussyistä.
– Siellä on käynyt nämä prototyyppiautot eli LMP1-autot tekemässä (rata)ennätystä. On sitä ajettu tietääkseni myös F1-autolla näytösluontoisesti läpi, mutta en tiedä, onko niiden vanhojen aikojen jälkeen ollut ikinä tapetilla se, että mentäisiin ajamaan ihan kilpaa, Vilander pyörittelee.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Hän jakoi myös yhden muiston radasta, kun hän oli vieraillut siellä hyvän ystävänsä Kimi Räikkösen kanssa.
– Hyvin spesiaali rata. Minulla ei ole sinne ikinä uskallus riittänyt. Ei edes Kimin kyydissä vuokra-autolla. Näytin, etten tule ja sanoin, että jään ottamaan yhden oluen, Vilander naureskeli.