Pitääkö hurja väite F1:n uutuuskisasta paikkansa? Ossi Oikarinen: "Ei ehkä niskat poikki, mutta…"

7.04832032
All Over Press
Julkaistu 11.07.2020 07:02
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

F1:ssä nähdään tällä kaudella aivan uusi kisa, kun Italian Mugello liittyy mukaan. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen naurahtaa, kun hänen mieleensä tulee takavuosien testisessio Toyota-tallin kanssa Mugellon radalla.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Firenzen pohjoispuolella sijaitseva Mugellon rata ei ole mitenkään uusi tekijä kilpa-autoilun parissa. Alueella järjestettiin ensimmäiset kisat jo 1920-luvulla.

Nykyinen versio Mugellon radasta valmistui vuonna 1973. Kilpakäyttöön se otettiin vuotta myöhemmin.

Sen jälkeen Mugello on toiminut monien eri kilpasarjojen näyttämönä, mutta ei koskaan F1-sarjan isäntäpaikkana.

– Siellä on ajettu aika paljon MotoGP:tä. F1:ssä kävimme aikoinaan testaamassa siellä. Itse rata on täynnä nopeita mutkia. Varsinkin Arrabbiatan mutka oli sellainen, että meillä loppui Toyotan kanssa ohjaustehostimen teho siinä kurvissa, Oikarinen muistelee leveän hymyn kera MTV Urheilulle.

– Tuo on aika vaativa rata autolle. Kuljettajat tykkäsivät siitä. Mugello on sellainen rata, jossa kuljettajilla pitää olla kanttia vetää se täysillä läpi. Ei se ole helppo heillekään. Vähän sellainen vanhan liiton rata, Oikarinen kuvailee.

Ex-F1-kuski Mark Webber jakoi radasta varsin ronskin väitteen, kun hän sanoi, että nykyformulakuskien niskat menevät poikki Mugellon nopeissa mutkissa.

Allekirjoitatko tämän?

– Ei ehkä poikki, mutta kyllä ne rasittuvat! Oikarinen toteaa.

– Siellä on sen verran keskinopeita ja nopeita mutkia, että niskat joutuvat kovalle kuormalle. Mutta eiköhän siinä vaiheessa vuotta kuskit ole aika tiukassa iskussa.

Mugellon GP ajetaan 11.-13. syyskuuta.

Tämän lisäksi F1-kalenteriin on tulossa hyvin todennäköisesti myös Portugalin kisa, joka ajettaisiin Algarven radalla.

Oikarinen pitää siitä, että F1 suhtautuu avomielisesti myös normaalin kalenterin ulkopuolisiin ratoihin.

– On hyvä, että sarja menee uusille radoille. Sitten nähdään, että miten ne toimivat. Tärkeintä on kuitenkin se, että sarjaan valittaisiin sellaisia ratoja, jotka mahdollistaisivat hyvän kilvanajon.

Jos saisit valita ihan minkä tahansa radan, niin minkä ottaisit F1-sarjaan?

– Nordschleifen, Oikarinen vastaa välittömästi.

– Toki, se ei ole F1-autoille mitenkään realistinen paikka. Mutta jos se saataisiin edes puolittain turvalliseksi, niin olisi makeaa nähdä F1-autot siellä. Mutta toki, en usko, että sinne ihan heti mennään.

Nordschleife on yli 20 kilometriä pitkä rata, joka lähtee liikkeelle F1-sarjastakin tutun Nürburgringin tuntumasta. Nordschleifellä ajetaan yhä kestävyyskisoja. Sen lisäksi se toimii myös monien autovalmistajien testiratana.

Tuoreimmat aiheesta

F1