Moottoriurheílun kansalliset lajiliitot ovat vetämässä venäläisiin ja valkovenäläisiin kuljettajiin liittyen paikoin tiukempaa linjaa kuin Kansainvälinen autoliitto (FIA). Näistä linjauksista huolimatta venäläisillä ja valkovenäläisillä on kilpailemisen suhteen yhä takaportti auki.
LUE MYÖS: AKK sulkee Venäjän ja Valko-Venäjän urheilijat pois omista autourheilukisoistaan
LUE MYÖS: FIAlta päätös Ukrainan tilanteeseen liittyen – F1-sarjan venäläiskuskin kohtalo yhä epäselvä
FIAn ylin päättävä elin, Maailman moottoriurheiluneuvosto, päätti tiistain kokouksessaan, että venäläiset ja valkovenäläiset kuljettajat saavat kilpailla vastedeskin FIAn alaisissa kilpailuissa. Heidän kohdallaan ainoa rajoite on se, että kyseisten maiden urheilijat kilpailevat olympialaisista tutun kaavan mukaisesti neutraaleina urheilijoina, FIAn lipun alla.
Venäjän ja Valko-Venäjän maajoukkueilta FIA toki esti kilpailemisen kansainvälisissä ja alueellisissa kilpailuissa.
Suomessa autourheilun kansallinen lajiliitto AKK linjasi keskiviikkona, että "Venäjän ja Valko-Venäjän lisenssinhaltijat – urheilijat sekä toimitsijat – suljetaan täysimääräisesti suomalaisista autourheilukilpailuista." Vastaava päätös tehtiin myös Isossa-Britanniassa.
Tosin, kuten Motorsport UK:n johtokunnassa vaikuttava ex-F1-kuljettaja Karun Chandhok Twitterissä huomautti, AKK:n ja Motorsport UK:n langettama rajoitus ei ole täysin ehdoton.
– Kovin moni ei tiedä sitä, mutta kuljettajat voivat hakea lisenssiä myös toisesta kansallisesta liitosta. Kansallisuus kilpailuissa linkittyy lisenssiin eikä passiin. Siksi FIAn tiukempi kanta asiassa pitäisi huolen siitä, että kuljettajat katkaisevat siteensä Venäjään ja hakevat lisenssiä toisaalta.
Suomalaisittain yksi osuva esimerkki Chandhokin huomautukseen liittyen on Kalle Rovanperä, joka kilpaili aikanaan alaikäisenä Latvian lisenssillä. Tuolloin Rovenperän auton sivuikkunassa oli hänen nimensä vieressä Latvian lippu.
FIAn lajirajat ylittävässä urheilukoodissa kuitenkin täsmennetään, että lisenssi määrittää kuljettajan kansallisuuden vain silloin, kun kilpaillaan jossain muussa kuin FIAn virallisessa MM-sarjassa.
Esimerkiksi F1:ssä tai rallin MM-sarjassa kuljettajan kansallisuus määrittyy passin mukaan.