Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi tänään perjantaina tuoreimman kannanottonsa liittyen Venäjän sotatoimiin Ukrainassa. FIA ilmoitti, ettei se aio kokonaan kieltää venäläisten ja valkovenäläisten kuljettajien osallistumista kilpailutapahtumiinsa. Suomen kansallinen lajiliitto AKK teki toisenlaisen linjauksen.
Suomen AKK ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että se sulkee Venäjän ja Valko-Venäjän kokonaan ulos kilpailutapahtumistaan. Näin ollen venäläiset tai valkovenäläiset kuljettajat eivät saa osallistua AKK:n alaisiin kisoihin.
LUE MYÖS: Suomen AKK sulkee Venäjän ja Valko-Venäjän urheilijat pois omista autourheilukisoistaan
AKK lähti Britannian autoliiton kanssa samalle linjalle.
Sen sijaan kansainvälinen kattojärjestö FIA teki toisenlaisen ratkaisun. FIA ei aio järjestää tapahtumiaan Venäjällä tai Valko-Venäjällä viime viikolla alkaneiden sotatoimien takia. FIA ei kuitenkaan kieltänyt venäläisiä tai valkovenäläisiä urheilijoita osallistumasta tapahtumiinsa neutraalin lipun alla.
FIA myös huomautti sen peruskirjan pykälästä 6.3, jossa eri lajiliittoja velvoitetaan hyväksymään ja panemaan täytäntöön FIA:n toimielinten tekemät päätökset.
Mikäli lajiliitot eivät noudata päätöksiä, on seurauksena sääntörike, joka voi johtaa rangaistuksiin tai seuraamuksiin.
LISÄÄ: FIA uhkaa suomalaista lajiliittoa sanktiolla – venäläiset ja valkovenäläiset pakotetaan allekirjoittamaan sodanvastainen sitoumus
Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole ollut suoraan yhteydessä Suomen lajiliittoon poikkeavan linjauksen jäljiltä.
– Heidän tuoreessa tiedotteessa on paljon toistoa siitä, minkä he julkaisivat jo tiistaina. Pidämme edelleen kiinni omasta näkökannastamme, AKK:n pääsihteeri Anssi Kannas toteaa MTV Urheilulle.
AKK:ssa ei ole käyty keskusteluja siitä, miten lajiliitto aikoo toimia, mikäli FIA määrittää sille sankitoita.
– Olemme pohtineet sitä, että miten voisimme vaikuttaa kansainväliseen kattojärjestöön, jotta he tekisivät toisenlaisia päätöksiä, Kannas vastaa.
Tuoreeltaan AKK ja Britannian autourheiluliitto Motorsport UK ovat saaneet rinnalleen lisää tukea.
– Pohjoismaat eli tässä tapauksessa Norja, Ruotsi ja Tanska julkaisivat oman, hyvin samansisältöisen linjauksensa. Tänään Saksa teki samanlaisen liikkeen. Nyt seuraamme sitä, että miten muut eurooppalaiset liitot reagoivat tähän aiheeseen. Teemme sitten johtopäätöksiä jatkosta, Kannas sanoo käänteistä ja AKK:n roolista.
Samalle kannalle lähteneistä tahoista erityisesti Saksan osuus on merkittävä. Saksa kun on yksi auto- ja autourheiluteollisuuden keskittymistä.
AKK:n pääsihteerillä Kannaksella on yksi toive autourheiluliitoille.
– Urheilun pitää olla tässä asiassa yhtenä rintamana – ihan yksiselitteisesti.