Volvo tuo järjestelmällisesti jokaiseen uuteen malliin tarjolle pistokehybridiversion. Lisäksi ruotsalaisvalmistaja kehittää täysin uuden sähkökäyttöisten pienempien auton malliston.
Volvo on ennustanut sähkökäyttöisten autojen osuuden nousevan 10 prosenttiin keskipitkällä aikavälillä ja merkki haluaa iskeä tähän markkinaan. Volvo aloittaa malliston sähköistämisen tuomalla pistokehybridit tarjolle kaikkiin uusiin malleihinsa. Tämä alkoi XC90:n myötä, josta on tarjolla ladattava T8 Twin Engine -malli. Toistaiseksi Volvo pistokehybridit ovat olleet nelivetoisia, mutta tarjonta laajenee pienempien mallien etuvetoisilla versioilla.
– Me uskomme, että sähkökäyttöisten autojen on aika nousta esiin valtavirran tuotteiksi. Luotamme siihen, että vuoteen 2020 mennessä 10 prosenttia Volvon maailmanlaajuisesta myynnistä koostuu sähkökäyttöisistä autoista, toteaa Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.
Seuraava sähkökäyttöä hyödyntävä malli tulee olemaan Volvon uusi iso sedan S90. Tämän jälkeen pistokehybriditekniikkaa laajenee käsittämään 40-sarjan autoja, jotka rakentuvat tulevaisuudessa uudelle modulaariselle CMA-pohjarakenteelle. Tämä alustarakenne on isompien autojen SPA-rakenteen tapaan alusta lähtien suunniteltu tukemaan sekä pistokehybridiratkaisuja että täyssähköisiä voimansiirtoja.
– Olemme oppineet paljon siitä, kuinka ihmiset käyttävät autojensa sähkövoimansiirtoa. Tutkimustemme mukaan ihmiset ajavat Twin Engine -autoillamme sähkötilassa noin 50 prosenttia ajasta, joten plug-in hybridimme ovat jo todellinen vaihtoehto perinteisemmille voimansiirtoratkaisuille, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitysjohtaja Peter Mertens.
Hybridien lisäksi Volvo on vahvistanut tuovansa ensimmäisen täyssähköauton markkinoille vuoteen 2019 mennessä. Tämän ympärille tulee rakentumaan kokonaan uusi pienempien sähkökäyttöisten autojen mallisto. Uudesta täyssähköautosta julkaistaan lisätietoa myöhemmin.