Alan markkinaehtoisten yritysten edustajan mukaan huutokauppa oli näennäinen, koska varaosia ei luvattu ja hinnat olivat liian korkeita.
Viittä vanhaa dieselveturia huutokaupannut VR on löytänyt vain yhdelle uuden mahdollisen omistajan. Raidealan neuvottelukunta Raine pitää kuitenkin järjestettyä huutokauppaa näennäisenä.
Alan markkinaehtoisia yrityksiä edustavan neuvottelukunnan logistiikka-asiantuntija Jouni Lind pitää kauppaamista hyvänä, mutta arvostelee VR:n asettamien pohjahintojen olevan liian korkeita. Hänen mukaansa kiinnostuneita ostajia karkotti myös se, ettei mahdollisille asiakkaille ole luvattu vetureihin varaosia kaupan yhteydessä.
– Jos niitä ei ole, niin ostaja ei ole valmis ottamaan riskiä. VR:llä kyllä olisi pilvin pimein varaosia varastossa, Lind sanoo STT:lle.
Raidealan neuvottelukunnassa pidetään kauppatapaa VR:n pyrkimyksenä pitää haastajat poissa markkinoilta.
– VR on purkanut viime vuonna noin 20–30 veturia. Siellä otetaan varaosat talteen ja lopusta tulee romurautaa. Tämä on veturien kannibalisoimista. Meillä on kautta historian ollut se tilanne, että kalustoa ei haluta päätyvän uusien toimijoiden haltuun, Lind sanoo.
Ne veturit, joista ei ole tehty tarjouksia, jäävät nyt odottamaan tulevaisuuttaan. Raine toivoo, että vetureiden myyntiä ja varaosien tarjoamista jatketaan suoralla markkinapuhelulla mahdollisten ostajien kanssa.
VR ei maanantaina tai tiistaina keskipäivään mennessä kommentoinut kauppoja STT:lle. VR kertoi tiedottavansa asiasta myöhemmin.
Lue myös: VR myy kymmeniä junavaunuja
Veturille kotimainen ostaja
VR järjesti kiinnostuksensa ilmaisseille kaluston katselmuksen aiemmin tänä vuonna. Mielenkiintoa myytävät veturit olivat herättäneet, sillä paikalla oli Lindin mukaan väkeä niin Suomesta, Ruotsista ja Virostakin. Myynnissä olleista vetureista kolme oli Dr16-mallisia, ja Lindin mukaan niiden pyyntihinta kappaleelta oli 116 000 euroa. Kaksi taas oli Dv12-mallisia, ja Lindin mukaan niiden pyyntihinta kappaleelta oli 360 000 euroa. Tarjous tehtiin halvemmasta mallista.
Lind ei paljasta, kuka tarjouksen tekijä on, mutta mainitsee kyseessä olevan kotimainen ja uusi toimija alalla. Vain yhdistykset ja yritykset ovat voineet ilmoittautua mukaan tarjouskilpaan.
Säännelty ala ei houkuttele
Vanhaa kalustoa tullaan huutokauppamaan lisää myöhemmin, sillä seuraavaksi VR laittaa myyntiin vanhoja matkustajavaunuja. Myös niitä huutokaupataan yrityksille ja yhdistyksille.
Yhtiö on tiedottanut aikeistaan netissä, mutta tarkempi myyntiaika tarkentuu vasta myöhemmin. Vaunuja tulee myyntiin 51 kappaletta, joista 29 on vanhoja Intercity-vaunuja ja 22 sinisiä vaunuja. VR on säilyttänyt niitä varakalustona, mutta tällä hetkellä myyntiin tulevat vaunut ovat liikennekelvottomassa kunnossa.
Raidealan neuvottelukunta suhtautuu myös tulevaan huutokauppaan matalin odotuksin.
– Tavaraliikenteen puolella on selkeämmin markkina ja toimijoita, jotka haluaisivat siirtää kuljetuksensa kumipyöriltä raiteille. Junien henkilöliikenne on kuitenkin paljon säädellympää, ja siellä ei ole markkinaa lähivuosina. Tällä hetkellä ei varmaan ole ketään sellaista, joka voisi olla kiinnostunut siihen Suomessa sijoittamaan, Lind toteaa.