VR peruu turvallisuussyistä kaikki tiistain kaukoliikenteen junavuorot ratavaurioiden vuoksi.
Vauriokohdan arvellaan olevan välillä Kouvola–Oulu, jossa liikennöineessä kalustossa on havaittu vaurioita.
VR:n mukaan maanantaina havaittiin junakalustojen pyörissä ratavaurioiden aiheuttamia lovia, minkä jälkeen kaluston ja rataverkon tarkistus aloitettiin.
Maanantainen lakkopäivä on VR:n mukaan hidastanut tilanteen selvittämistä. VR:n mukaan liikenteen palautumisesta tiedotetaan mahdollisimman pian tiistain aikana.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) ja VR:n lähiliikenteen junavuoroja ajetaan normaalisti, koska ongelma on pystytty rajaamaan kyseisen kaluston ja alueen ulkopuolelle.
Myös tavaraliikenne pystyy kulkemaan alennetuilla nopeuksilla, VR kertoi.
Kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilä pahoitteli VR:n tiedotteessa peruutuksista aiheutuvaa haittaa.
– Tämä päätös on tehty turvallisuussyistä. Teemme taukoamatta töitä yhdessä Väyläviraston kanssa, jotta vika saadaan paikannettua ja liikenne turvallisesti käyntiin mahdollisimman pikaisesti, Tyynilä kertoi tiedotteessa.
Ensimmäiset kalustovauriot havaittiin sunnuntaina
VR:n raidekaluston kunnossapitojohtaja Otso Ikosen mukaan ensimmäiset vauriot kalustossa havaittiin jo sunnuntai-iltana, kun yhdelle varikolle tulleista junista tehtiin rutiinitarkastauksia. Sen jälkeen niitä havaittiin lisää.
– Olemme tehneet tarkastuksia esihenkilöiden ja paikalla olleiden voimin, koska tänään on ollut myös asentajilla lakkopäivä, Ikonen kertoi.
Päätös tiistain kaukojunavuorojen perumisesta tehtiin Ikosen mukaan juurikin siksi, ettei junien tarkastamiseen ollut riittävästi resursseja.
– Emme missään tapauksessa laita liikkeelle kalustoa, jota emme ole päässeet tarkastamaan, Ikonen sanoi.
– Tällaisessa tilanteessa tämä on ainoa oikea päätös.
Tarkastukset on kohdistettu kalustoon, joka on käynyt Kouvola–Kajaani–Oulu-välillä.
Ikonen kertoi maanantai-iltana, että tiistaina tilanteesta saadaan todennäköisesti lisätietoa, mutta tarkempaa arvioita normaaliin liikenteeseen palaamisen aikataulusta ei ole.
– Toivomme ensinnäkin, että ratavaurio saadaan löydettyä ja korjattua. Sitä kautta päästään aloittamaan kaikkialla normaali liikenne. Juuri nyt on liian aikaista sanoa enempää tästä asiasta, Ikonen sanoi.
Tarkastuksia tiistain vastaisena yönä
Väyläviraston ratojen kunnossapito-osaston johtajan Jukka P. Valjakan mukaan Väyläviraston suunnitelmissa on tiistain vastaiselle yölle kattavat junaradan tarkastukset.
Valjakka kertoi maanantai-iltana STT:lle, että rataosuuksien tarkastuksia oli suunniteltu jo muutenkin kyseiselle yölle paljon, koska junaliikenteen oli tarkoitus jälleen käynnistyä lakkopäivän jälkeen.
– Meillä oli joka tapauksessa tarkastuksia suunnitteilla, mutta kalustossa olevien vikojen johdosta tehdään hieman eri tyyppistä tarkastuksia, jotka on jo aloitettu, Valjakka sanoi.
Valjakan mukaan yön aikana olisi tarkoitus käydä tarkemmin Kouvola–Oulu-rataosaa läpi.
– Sekä VR:n kalustossa että yhden tavaraliikenteen operaattorin kalustossa on ollut vaurioita. Ne ovat liikkuneet nimenomaan täällä suunnassa, Valjakka sanoi.
Valjakka kertoi MTV Uutisille iltakahdeksalta maanantaina, että kyseessä on poikkeuksellinen tilanne.
–Yleensä jos ratainfrassa on tuollainen vika, niin junankuljettajat tunnistavat sen jonkinlaisena kolauksena, mutta tässä ei ilmeisesti ole minkäänlaista tällaista havaintoa ollut, Valjakka kertoi.
Ilkivallan mahdollisuutta Valjakka ei tässä kohtaa vielä uskaltanut lähteä arvioimaan.
VR:n tiedotteen mukaan kaukoliikenteen junavuorojen perumista oli suositellut myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Traficom kertoi maanantai-iltana tiedotteessaan, että viraston tietoon on tullut epäilyksiä rataverkon kunnosta Savon radan (Kouvola–Iisalmi) suunnalla ja että asiaa on syytä selvittää yksityiskohtaisemmin.
– Traficom pyytää radalla liikennöiviä rautatieliikenteen harjoittajia kiinnittämään asiaan huomiota ja ottamaan sen huomioon käytännön toiminnassaan, Traficomin tiedotteessa sanotaan.
Maanantaina Suomen junaliikenne oli pysähdyksissä vuorokauden mittaisen lakon vuoksi. Lakko koski sekä kauko- että lähiliikennettä.
Lakko oli osa poliittisten lakkojen sarjaa, jolla ammattiliitot vastustavat hallituksen kaavailemia muutoksia työelämään.