VR sai ensimmäisen kilpailijan lähijunaliikenteeseen

VR on saanut ensimmäisen kilpailijansa lähijunaliikenteeseen. Kilpailevan operaattorin Suomen Lähijunien omistukseen siirtyi torstaina VR:ltä yksitoista lähijunaa. Kauppasummaa ei julkistettu.

Suomen Lähijunien tavoitteena on liikennöidä suurilla kaupunkiseuduilla kulkevaa lähijunaliikennettä sekä kuntakeskuksia toisiinsa yhdistävää aluejunaliikennettä. Yhtiön mukaan liikennöinti voisi alkaa vuonna 2025.

Potentiaalia lähijunaliikenteelle on yhtiön mukaan useilla reiteillä. Suunnitelmissa on mahdollisia reittejä esimerkiksi Turun, Tampereen, Oulun, Jyväskylän, Vaasan, Kuopion, Mikkelin, Kouvolan ja Imatran seuduilla.

– Meillä on Suomessa todella paljon palautettavissa olevia seisakkeita. Tarvetta on myös täysin uusille seisakkeille. Näillä toimenpiteillä voimme kuitenkin hyvin edullisesti saada suomalaisia raiteiden piiriin, yhtiön varatoimitusjohtaja Jaakko Mustakallio kertoi torstaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Suurimmilla kaupunkiseuduilla tavoitteena on tarjota noin puolen tunnin välein kulkevaa lähijunaliikennettä. Kuntakeskuksia toisiinsa yhdistävä aluejunaliikenne puolestaan liikennöisi noin kahden tunnin vuorovälein.

Aluksi kolme aluetta

Suomen Lähijunien mukaan nyt hankittu kalusto mahdollistaa liikennöinnin aloittamisen noin kolmella alueella. Ensimmäiset liikennöintireitit valikoituvat kuntien oman valmiuden mukaan.

– Pallo on kunnilla, yhtiön toimitusjohtaja Antero Alku tiivisti tiedotustilaisuudessa.

Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen ohjelmassa onkin lähijunaliikenteen markkinoiden avautumisen edistämisen lisäksi lisätty juuri alueiden omaa vastuuta lähijunaliikenteen järjestämisessä.

Suomen Lähijunista tulee VR:n lisäksi ensimmäinen operaattori, joka omistaa ja operoi henkilöjunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aukeamisen taustalla ovat EU-säädökset, jotka avaavat monopolin alla toiminutta raideliikennettä Suomessa.

VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukainen kertoi tiedotustilaisuudessa VR:n olevan tyytyväinen junakaupan toteutumisesta, sillä VR haluaa kasvattaa raidemarkkinaa ja edistää kilpailua raideliikenteessä.

Lisää junia tähtäimessä

Ennen kaluston käyttöönottoa Suomen Lähijunat modernisoi VR:n myymät vanhat junat nykyisten esteettömyys- ja teknisten vaatimusten mukaisiksi. Junien jäljellä olevaksi käyttöiäksi on arvioitu noin 20 vuotta. Junat on VR:n mukaan valmistettu vuosina 1975–1981.

Suomen Lähijunien tavoitteena on jollakin aikataululla hankkia myös lisää junia. Vielä ei ole tiedossa, hankitaanko seuraavat junat uusina vai käytettyinä.

– VR:n vanhat junat ovat yksi vaihtoehto, toinen vaihtoehto ovat uudet junat. Myös junien vuokraaminen on vaihtoehto, Alku kertoi.

Mustakallion mukaan saatavilla olevaa valmista kalustoa on melko vähän, sillä Suomen raideleveys on eri kuin muualla Euroopassa.

VR on kertonut laittavansa ensi vuoden aikana myyntiin kymmenkunta liikennekelpoista dieselveturia. Vetureita on vapautumassa myytäväksi muun muassa päättyneen Venäjän-liikenteen, logistiikan tehostumisen ja uusien veturihankintojen myötä.

Lue myös:

    Uusimmat