Näkövammainen Hannes Tiira lähti viime perjantaina junalla Porista Tampereen kautta Helsinkiin. Tampereella edessä oli junanvaihto.
– Ongelmat alkoivat jo Tampereella. Vastassa ollut avustaja luuli, että olen menossa Pieksamäelle. Toki hän vei minut sitten Helsingin-junaan, Tiira kertoo viikonlopun tapahtumista.
"Odottelin puoli tuntia, heiluttelin keppiä"
Helsingissä ketään ei ollut vastassa, vaikka täysin sokea Tiira oli avustuspalvelun sinnekin tilannut.
– Seisoin siellä puoli tuntia. Heiluttelin valkoista keppiä pääni yläpuolella. Yritin tehdä itseni tiettäväksi. En uskaltanut lähteä apua tarjoavien matkaan, koska ajattelin, että avustaja on tulossa.
Lopulta paikalle saapui kaksi VR:n henkilöä.
– He veivät minut taksiin todettuaan, että avustaja ei ole tulossa.
Tiira huolissaan muiden käyttäjien puolesta
Seuraavana päivänä Tiira matkusti takaisin Poriin. Tiira odotteli avustajaa Helsingin päädyssä, paikassa, josta nouto normaalisti tapahtuu.
– Avustaja ei saapunut, mutta ohi tuli sattumalta ystäväni, joka ohjasi minut junaan.
Tampereellakaan avustaja ei tullut paikalle.
– Konduktööri vei minut sitten Porin junaan.
Neljästä tilatusta avustuksesta vain yksi toteutui ja sekin vähän puutteellisesti.
– Tämä on ikävä juttu. Tällaisia tilanteita ei saa tapahtua. Mitä, jos näin tapahtuisi lapselle tai pyörätuolissa istuvalle henkilölle? Palveluhan koskee myös heitä.
Jatkossa linja-autolla
Pettymys sai Tiiran myös äänestämään jaloillaan.
– Enää en tätä palvelua käytä. Jos vielä matkustan yksin, käytän sitten linja-autoa.
VR myöntää virheen.
– Tässä on kyseessä inhimillistä erehdystä lomakkeen ja tilauksen käsittelyssä. Vika on meidän päässä, ei asiakkaan, kommentoi asiaa Taina Kuitunen VR:n viestinnästä.
Kuitunen kertoo, että tapahtumista otetaan opiksi.
– Se voidaan oppia, että tilaukset tarkistetaan, ettei virheitä tapahtuisi enää jatkossa.
Tiiran mukaan VR tarjosi korvaukseksi matkaseteleitä, joita hän ei ottanut vastaan.
Tapauksesta kertoi ensimmäisenä Satakunnan Kansa.