VW-kuskeille tarjotaan muoviputkea hyvitykseksi päästökohusta – ryhmäkanne Euroopassa tulisi kalliiksi

volkswagen
Toteutuessaan ryhmäkanne Volkswagenia vastaan voisi olla suurin laatuaan Euroopassa.Shutterstock
Julkaistu 18.08.2016 09:35

Kai Jääskeläinen

kai.jaaskelainen@mtv.fi

Yhdysvalloissa Volkswagen-kuljettajille maksetaan korvauksia autovalmistajan päästöhuijauksen seurauksena noin 17 000 euroa autoa kohden.

Euroopassa volkkarikuskeille on luvassa enintään ohjelmistopäivitys auton tietokoneeseen ja muoviputken asennus auton moottoriin. Putki parantaisi virtausta moottorissa ja täten vähentäisi päästöjä.

Eurooppalaiset ovat kuitenkin tyytymättömiä heille luvattuihin korvauksiin. He ovat alkaneet kiertää siviilikanteiden rajoituksia useiden start-up-lakitoimistojen avustuksella, koska EU-lainsäädäntö estää tyytymättömien kuluttajien ryhmäkanteet suuryrityksiä vastaan.

Toistaiseksi vain murto-osa eurooppalaisista Volkswagen-kuljettajista on liittynyt yhteiseen rintamaan, mutta uusia ilmoittautuu koko ajan lisää.

Start-up-lakitoimistojen lakimiehet käyttävät hyväkseen porsaanreikää laissa, joka sallii eurooppalaisten kuluttajien luovuttaa korvausvaatimuksensa kolmansien osapuolien hoidettavaksi. He haalivat Volkswagen-kuljettajia kaikkialta Euroopasta ja käsittelevät korvausvaatimukset automatisoidusti internetin kautta.

Samalla lakimiehet etsivät toimilleen sijoittajia, jotka maksavat oikeustoimien kustannukset vastineeksi osuudesta oikeuden mahdollisesti määräämästä korvauksesta.

– Tämä toimintamalli on ollut olemassa jo kauan, mutta nyt käytämme sitä suuressa mittakaavassa, Financialright-yrityksen toimitusjohtaja Sven Bode sanoo.

Onnistuessaan ryhmäkanne tulisi maksamaan Volkswagenille huomattavasti enemmän kuin Yhdysvalloissa maksettavat yhteensä noin 13 miljardin euron korvaukset.

Vaikka eurooppalaiset Volkswagen-kuljettajat pyytävät korkeintaan 5 000 euron korvausta autoa kohden, on Volkkareita Euroopassa yhteensä 8,5 miljoonaa kappaletta. Yhdysvalloissa Volkswageneita on noin 500 000 kappaletta.

Lähde: The New York Times

10:16img

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen