Saksalaisen autovalmistajan päästöhuijauksen seurauksena maksettavilla korvauksilla voi olla yllättäviä vaikutuksia sähköautoilulle Yhdysvalloissa.
Volkswagenin ja Yhdysvaltain oikeusministeriön neuvottelemasta lähes 14 miljardin euron arvoisesta sovittelusta pitäisi syntyä lopullinen päätös lokakuun lopulla. Liittovaltion tuomari Charles Breyer ilmoitti jo olevansa kallistumassa autovalmistajan ehdotukseen sovittelusta.
Kuluttajille maksettavien yhteensä lähes 10 miljardin euron korvausten lisäksi autovalmistajan odotetaan maksavan noin 2 miljardia euroa korvausta ympäristöhaitoista ja toiset noin 2 miljardia euroa sähköautoilun edistämiseen ja sähköautojen latausverkoston kehittämiseen Yhdysvalloissa.
Mutta Volkswagenin maksamat miljardikorvaukset saattavat itseasiassa antaa autovalmistajalle kilpailuetua, joka voi tehdä hallaa sähköautoalalle.
Esimerkiksi sähköajoneuvojen latauspisteiden palveluntarjoaja Chargepoint on kerännyt rahoitusta latausverkostolleen noin 157 miljoonaa euroa vajaassa vuosikymmenessä.
Volkswagen taas määrätään todennäköisesti käyttämään yli kymmenkertainen määrä oman latausverkostonsa rakentamiseen samassa ajassa.
Chargepointin toimitusjohtaja Pasquale Romanon mielestä Volkswagenille ollaan antamassa noin miljardia euroa "Monopoly-rahaa" ja mahdollisuus ottaa latauspisteiden markkinat haltuunsa.
Sovittelussa määrätään myös, että autovalmistaja käyttäisi noin 455 miljoonaa euroa 30 kuukauden välein. Romano on huolissaan siitä, että Volkswagen päätyy kohdistamaan kaikki korvaukset muutamaan varhaisessa vaiheessa valittuun tavarantoimittajaan ja tekniikkaan. Tämä saattaisi samalla pelästyttää ilman autovalmistajan sijoituksia jäävien yritysten sijoittajat.
Chargepoint on yksi 28 yrityksen joukosta, jotka allekirjoittivat ja lähettivät kirjeen Yhdysvaltain oikeusministeriölle. Kirjeessä yritykset toivoivat riippumatonta tahoa sääntelemään Volkswagenin rahankäyttöä korvauksien maksamisessa ja varmistamaan, ettei autovalmistaja murskaa samalla kilpailijoita.
Kaikki alan toimijat eivät ole yhtä harmissaan Volkswagenin tekeillä olevasta sovinnosta. EVgo:n strategiapäällikkö Terry O'Dayn mielestä Volkkarilla on mahdollisuus tehdä hyvää koko sähköautoteollisuudelle.
EVgo:lla on 800 pikalatauspistettä ympäri maata. Yritys ei osallistunut oikeusministeriölle lähetetyn kirjeen allekirjoittamiseen.
O'Dayn mielestä sähköajoneuvojen latausverkoston laajentaminen on kaikkien etu, eikä Volkkarin mahdolliset investoinnit vaikuta alaan paljoa. Sähköautojen markkinat tarvitsevat rahoitusta seuraavan vuosikymmenen aikana paljon enemmän kuin vain pari miljardia euroa.
Lähde: Wired
---
1:09