Uusi Tiguan jakaa tekniikan tila-auto Touranin kanssa. Siksi se tarjoaa hyvät tilat ja paljon lapsiperheitä ilahduttavia tilaratkaisuja. Nämä tilat tarjoillaan vain hieman bodatummassa ja maasta korkeammalla sijaitsevassa korimallissa.
Tykkäsimme
- keulan terävästä ilmeestä
- hyvistä tiloista ja tilojen erinomaisesta muunneltavuudesta
- digitaalisesta 12,3-tuumaisesta mittaristosta
- laatuvaikutelmasta
- ei herätä naapurikateutta
Emme tykänneet
- nelivetovaatteista maksetaan kova hinta
- näyttää takaa liikaa BMW X3:lta
- ei kiinnosta naapuria
Hinta alkaen 38 827 €
Suomen kevät-kesä 2016
Ollaanpa taas hetki rehellisiä. Markkinointimiehet puhuvat katumaastureista mielellään vapauden lähettiläinä, joilla voidaan suunnata tiettömien teiden taakse harrastamaan mitä eksoottisempia ulkoilulajeja: koskenlaskua, alamäkipyöräilyä tai riippuliitoa.
Noiden harrasteiden pariin pääsy vaatii tietysti ”maasturia”, eli kun päällystetty tie loppuu, viimeinen taival on aina pieni seikkailu. Tähän tarvitaan korotettua maavaraa ja nelivetoa. Katumaasturi on siis tavallaan autotehtaiden vastine ikuisen nuoruuden lähteelle, jonka avulla elämä pysyy aina dynaamisena ja nuorekkaana.
Katumaasturi on ilmiönä paradoksi jo siksi, että sen nimessä esiintyvät yhtä aikaa sanat katu ja maasturi. Englanninkielinen versio SUV (Sport Utility Vehicle) ei ole yhtään parempi, sillä näillä autoilla on harvemmin mitään tekemistä urheilullisuuden kanssa. Ja sekin on realiteetti, että yhä suurempi osa meistä asuu kaupungeissa, joissa maasturia harvemmin tarvitaan. Neliveto on sitten asia erikseen.
Mutta kuka tietää, ehkä katumaastureilla on oikeasti elämää suurempi tulevaisuus Suomessa. Kun Suomen kantatieverkoston tila heikkenee entisestään, pian katumaasturia tarvitaan jo päätieverkoston ulkopuolelle lähdettäessä.
Pitkän alustuksen jälkeen itse asiaan… Ollaan katumaastureista sitten mitä mieltä tahansa, autokonseptina ne ovat loppujen lopuksi melko onnistunut kompromissi – varsinkin nykymuodossa, kun ne ovat kehittyneet entistä selvemmin tila-autojen suuntaan. Harva tarvitsee korotettua maavaraa joka päivä, avarista ja moneen muuntuvista sisätiloista on iloa huomattavasti useammin.
Ja tässä kaikessa VW Tiguan on juuri niin ärsyttävän hyvä tuote kuin mitä siltä voi odottaa.
MIKÄ VW:n keskikokoinen katumaasturi, joka rakentuu VW:n modulaariselle pohjalevylle. Tiguan on myös yksi VW:n kansainvälisempiä tuotteita, sillä sitä viedään yli 170 maahan.
KENELLE Niille, joista Touran tai Golf/Passat-farmari tuntuu liian tylsältä ratkaisulta. Toki Tiguanin maavara tuo lisää pelivaraa, jos mökkitie on päässyt heikompaan kuntoon. Suomessa valtaosa Tiguaneista myydään nelivetoisena ja DSG-automaatilla.
AJETTAVUUS Tiguan on helppo ajaa; kaikin puolin vaivaton, mukava ja hyvällä päällysteellä myös hiljainen. Ajokokemukseen vaikuttaa tosin melkoisesti auton varustetaso, sillä tarjolla on niin mukautuva iskunvaimennus kuin myös mukautuva ohjaustehostus. Perusautoihin ei ollut ensikoeajolla mahdollista tutustua. 4Motion-versioissa on erityisesti nelivedon toimintaan vaikuttava ajotilavalitsin. Tarjolla on kolme perusasetusta: liukas, normaali tie sekä off road – ja näiden päälle off road -asetuksia voi säätää vielä yksilöllisesti omien tottumuksien mukaan. Paljon ajaville löytyy myös ajamista helpottavia herkkuja – kuten esimerkiksi moottoritieajossa kätevä mukautuva vakionopeudensäädin, joka pitää etäisyyden edellä ajaviin vakiona.
SUORITYSKYKY Ajoimme suomalaisten suosikkimoottorin eli 2-litraisen ja 150-heppaisen turbodieselin. Siinä on riittävästi tehoa ja erinomaisesti voimaa vaivattomaan matkantekoon, vaikka auto olisi lastattu täyteenkin. Mikään raketti ei Tiguan 150 hevosen vetämä ole, mutta urheiluautot ovatkin ihan eri kategoriassa. Nelivetoisissa versioissa on maavaraa kohtalaiset 20 senttiä, etuvetoisissa maavaraa on kaksi senttiä vähemmän. Tiguan on myös loistava veturi, sen perään saa enimmillään 2,5 tonnia painavan peräkärryn. Kaksilitraisen dieselin keskikulutukseksi luvataan 5,6 litraa sadalla kilometrillä, ja päästöjä puhdistetaan nyt ensi kertaa myös lisäaineilla. Teknavin yhteistyökumppani Auto Zeitung on ehtinyt jo testaamaan auton, ja kulutuslenkillä Tiguan joi 7,3 litraa polttoainetta eli selvästi luvattua enemmän.
TILAT Tiguan loistaa tiloillaan. Ohjaamo on avaran oloinen, ja pikkutavaroille on runsaasti erilaisia säilytystiloja. Ohjaamon ergonomia on myös erinomainen, kaikki on selkeästi ja hyvin käsillä. Takapenkkiläisillä on myös erinomaiset oltavat. Kun takaistuimet ovat takimmaisessa asennossaan, jalka- ja polvitilaa on runsaasti aikuisillekin. Takaistuimissa on 18 sentin säätövara. Takapenkkiläisiä hellitään lisäksi etuistuimen selkänojista esiintaitettavilla lentokonepöydillä, joihin on integroitu fiksusti mukitelineet. Autoon saa myös kolmivyöhykeilmastoinnin eli etumatkaajien lisäksi myös takapenkille saadaan oma mikroilmasto. Takaistuimet saa myös lämpiävinä. Tavaratila vetää perusasennossaan noin 500 litraa ja se laajenee tästä asteittain aina 1 655 litraan. Kun takaistuimet ovat etummaisessa asennossaan, tavaratila vetää 5-paikkaisenakin vielä 615 litraa. Tavaroiden lastaaminen kyytiin on helppoa, sillä lastauskynnys ei ole tolkuttoman korkea ja tavaratilan pohja on samalla tasalla kynnyksen kanssa. Kun varapyörää ei ole, välipohjan alle voi säilöä vielä pikkunyssäköitä.
MALLISTO Myynti alkaa rajoitetulla moottorimallistolla. Bensakone on kaksilitrainen ja 180-heppainen, ja se on aina nelivetoinen sekä automaattivaihteinen. Dieselversio on suomalaisten suosima 150-heppainen versio, ja myös ne kaikki ovat nelivetoisia. Perusoletus on se, että moni ottaa DSG-automaatin, mutta manuaalivaihteisto on saatavilla toki sekin. Myöhemmin kesällä mallisto täydentyy ensin kesäkuussa 1,4-litraisilla bensakoneilla (etuvetoinen/125 hv ja etu-/nelivetoinen/150 hv) sekä 2-litraisella pikkudieselillä (etuveto/manuaali/115 hv). Heinäkuussa hinnastoon lisätään vielä 2-litrainen ja nelivetoinen bensaturbo (220 hv) sekä tehoversiot 2-litraisesta dieselistä (190 ja 240 hv). Näistä tehokkaammassa on kaksi ahdinta. Myöhemmin luvassa on myös ladattava hybridi eli Tiguan GTE. Vielä enemmän tilaa kaipaaville Tiguanista on tulossa myös vuonna 2017 isompi 7-paikkainen XL-versio.
VW Tiguan 2.0 TDI 110 kW BMT 4motion DSG
Moottori 1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 3 500-4 000 r/min
Vääntö 340 Nm / 1 750-3 000 r/min
0-100 km/h 9,3 s (tehtaan ilmoittama)
0-100 km/h 9,0 s (mitattu)
Huippunopeus 201 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 147 g/km
Mitattu kulutus 7,3 l/100 km
Mitat Pituus 4 486 mm, leveys 1 839 mm, korkeus 1 632 mm, akseliväli 2 681 mm
Tyhjäpaino 1 598 kg
Tavaratila n. 500-1 655 l
Galleria
Kuvat: Vesa Eskola