VW jatkaa tuotevyöryään. Touran on kasvanut merkittävästi, sitä voi pitää nyt ehtana tila-autona. Silti se ei tunnu vielä ratin takana liian isolta autolta.
Tykkäsimme
- tiloista ja tilojen muunneltavuudesta
- parantuneesta ulkonäöstä
- ei tunnu liian isolta autolta
- runsaista moottorivaihtoehdoista
Emme tykänneet
- mallistossa ei nelivetoa
- kokonaisuus niin hiottu, ettei se herätä tunteita
Olin ennen uuden Touranin koeajoa hieman epävarma. Onko VW-mallistossa todella tilaa näin monelle erilaiselle malliversiolle? Tarjolla on Golf-farmaria, Passat-farmaria, Alltrack-versiot, Sportsvan ja Sharan – ja nyt sitten vielä uusi Touran. Ja tuloillaan on myös jo uusi Tiguan. Lisäksi hyötyajoneuvopuolelta löytyy erilaisia Caddy-versiota sekä Multivan.
Saksassa näille kaikille autoille on luotu tarkat asiakasprofiilit, mutta Suomessa tilanne on toinen. Auton hinta ja koko sekä käyttötarve ovat sellainen yhtälö suomalaiselle ostajalle, että Saksassa luoduille asiakasprofiileille suomalainen autokauppias lähinnä nauraa.
Touranin myyntivaltteja on monia: 1. sen saa seitsenpaikkaisena, 2. se tarjoaa käytännössä lähes yhtä hyvät tilat kuin Sharan – ja lisäksi Touranin tilat ovat muunneltavissa huomattavasti helpommin erilaisiin tarpeisiin, 3. moottorivalikoima on laaja, 4. se näyttää sekä tuntuu vielä henkilöautolta ja 5. sen jälleenmyyntiarvo on hyvä.
Miinuspuoli on huomattavasti lyhyempi: 1. nelivetoa ei ole tarjolla lainkaan ja 2. jotkut lapsiperheet arvostavat enemmän liuku- kuin perinteisiä ovia – ja kai miinuslistalle on lisättävä myös luotettavuusongelmat.
Minuun suurimman vaikutuksen teki Touranin monipuolisuus. Sen matkustamo muuntuu helposti erilaisiin kuljetustehtäviin, ja lisäksi autoon on tarjolla niin huima määrä viihdejärjestelmiä, että tällä autolla on helppo kuvitella lähtevänsä pidemmällekin lomamatkalle. Niillä saattaa olla kätevä myös tavaratilaan saatava tavallinen 230 voltin pistorasia. Ohjaamosta löytyy paremmista varustetasoista puolestaan niin paljon erilaisia lokeroita (47 kpl), että niille kaikille on vaikea keksiä edes käyttöä. Suomeen hyvin istuvia lisävarusteita ovat puolestaan lämmitettävä tuulilasi, ratti ja keskirivin reunapaikat.
Touraniin saa oikeastaan kaikki modernit hyöty-, turvallisuus- ja viihdejärjestelmät, mitä tarjolla on. Lapsiperheet arvostavat tietysti sitä, että autossakin ollaan yhteydessä ulkomaailmaan, joten älypuhelimet sulautuvat yhteen auton järjestelmien kanssa. Touran tukee niin Androit Autoa, CarPlayta kuin MirrorLinkiä. Valikot saa nyt myös suomenkielisenä.
Kokonaisuus vakuuttaa. Koeajon jälkeen olen varma, että Touranille löytyy ottajansa. Nyt olen sen sijaan epävarma siitä, kuka ottaa enää Sportsvanin tai edes Sharanin.
MIKÄ VW:n ei varsinaisesti vielä iso mutta isohko tila-auto. Itse asiassa juuri sopivan kokoinen Sportsvanin ja Sharanin väliin.
KENELLE Ennen kaikkea perheille, joiden pitää kuljettaa sekä tavaraa että ihmisiä. 7-paikkaisuus tuo lisäulottuvuuden kuljetuksiin, ja iso tavaratila hakkaa jopa Passat-farmarin kuljetuskapasiteetin.
AJETTAVUUS Se ei lienee yllätys kenellekään, ettei tunnelma Touranin ratin takana yllätä. Ajokokemus on hiottu niin vaivattomaksi kuin mahdollista. Vaivattomuuden kääntöpuoli on tosin se, ettei ajokokemus myöskään herätä tunteita. Kojelauta on VW-ihmisille tuttu, joskin ratin asento on hieman erilainen kuin henkilöautoissa yleensä. Jousitus pelasi ensituntumalla hyvin jopa isoin 18-tuumaisin renkain, ja myös melutaso jäi huomattavan alhaiseksi. Koeajoautoissa oli lisävarusteena mukautuva alustansäätö, mutta Suomessa ottaisin itse autoon ennemminkin huonontien alustan ja moottorin alasuojan.
SUORITUSKYKY Ajoin 1,4 litran (150 hv) bensakoneen sekä 1,6-litraisen (110 hv) että 2-litraisen (150 hv) dieselin. 150 heppaa riittää Touraniin mainiosti, 110 hevosen kanssa meno muuttuu hieman nihkeämmäksi – varsinkin jos auto lastataan lomakuntoon. Valtaosa asiakkaista valinnee autonsa DSG-automaatilla, joka tekee ajokokemuksesta vieläkin vaivattomamman. Uuden sukupolven moottorit ovat taloudellisia, vaikka normiarvoihin onkin lähes mahdotonta päästä.
TILAT Touranin juttu on ennen kaikkea sen keskimmäisen istuinrivin tilat; jalka- ja pääntilaa on niin hyvin, että keskirivillä matkustaa todella mukavasti myös isompikin aikuinen. Kaikki istuimet ovat erillisiä, ja niitä voidaan liikutella pituussuunnassa – säätövara on peräti 20 senttiä. Näin luodaan hyvin joustavuutta tavaroiden kuljettamiseen ja kolmannen istuinrivin jalkatiloihin. Viimeisellekin riville mahtuu vielä aikuinen istumaan, joskin keskirivin istuin ei voi olla tällöin takimmaisessa asennossa. Käynti autoon on helppoa isojen ovien kautta. Tavaratila vetää 7-paikkaisessa versiossa 137–620–1 857 litraa, 5-paikkaisena tilaa on 743–1 980 litraa. Tavaratilaan saa luonnollisesti lukuisia kiinnitysjärjestelmiä. Laajennettuna tavaratila on täysin tasapohjainen, ja selkänojien kippaaminen onnistuu todella vaivattomasti. Lisähintaan myös apukuskin selkänoja kaatuu nurin. Pikkutavaroillekin on etenkin paremmissa varusteversioissa yllin kyllin lokeroita.
MALLISTO Vaihtoehtoja löytyy joka tarpeeseen, ainoa vaje on oikeastaan nelivedon puute. Pienin bensakone on 1,2-litrainen (110 hv), jota seuraavat 1,4-litrainen (150 hv) ja 1,8-litrainen (180 hv). Dieselit ovat 1,6-litrainen (110 hv) ja 2-litrainen (150 hv tai 190 hv). Moottoreista ainoastaan 1,8-litrainen bensakone on vanhaa perua, muut ovat uusia. DSG-automaatin saa kaikkien muiden moottoreiden paitsi 1,2-litraisen bensakoneen yhteyteen. Varustetasot ovat tutut Trendline, Comfortline ja Highline. Näistä suosituimmaksi noussee keskimmäinen Comfortline, jonka hintalisä Trendlineen on noin kolme ja puoli tonnia. Touranin saa sekä 5- että 7-paikkaisena, jälkimmäinen (Family-paketti) kustantaa noin 800 euroa, eli suurin osa autoista ostetaan 7-paikkaisena.
VW Touran 1.4 TSI BMT DSG
Hinta alkaen 26 899 €
Suomeen loppusyksystä 2015
Moottori 1 395 cm3
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000 1/min
Vääntö 250 Nm / 1 500 1/min
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 209 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 527 mm, leveys 1 829 mm, korkeus 1 659 mm, akseliväli 2 791 mm
Omamassa 1 478 kg
Tavaratila 7h 137–620–1 980 l
Galleria