Yksi hallituskausi olisi voinut riittää ratkaisuun: Tuore raportti antaa runtua ja kertoo kolme ydinsyytä Sipilän hallituksen sote-farssille – sekä vinkit Rinteen uudelle yritykselle

Ennakoimattomat poliittiset linjaukset, epärealistiset aikataulut ja hankkeen suuruus. Siinä kolme suurta syytä, joihin Juha Sipilän (kesk.) hallituksen sote-valmistelu kaatui, sanotaan valtiovarainministeriön tuoreessa raportissa.

Juha Sipilän hallituksen piti tehdä se, jossa Jyrki Kataisen (kok.) ja Alexander Stubbin (kok.) hallitukset epäonnistuivat. Sote maaliin, ihmiset hoitoon ja kustannukset kuriin.

Lopputulos tiedetään: Määräaikoja, joita alituisesti siirrettiin eteenpäin. Perä perään esityksiä, jotka eivät sopineet perustuslain reunaehtoihin. Kiire, loputon kiire, eikä yksi hallituskausi silti riittänyt sote-uudistuksen läpivientiin.

Mutta yksi hallituskausi olisi voinut riittää, sanotaan tiistaina julkaistussa valtiovarainministeriön (VM) raportissa. Tätä mieltä ovat raporttiin haastatellut keskeiset asiantuntijat. Eikä Sipilän hallituksen olisi tarvinnut kuin noudattaa omaa ohjelmaansa.

Lehmänkaupalle haukkuja

Syksyllä 2015 kaikki muuttui, kun hallituksessa tuli riitaa sote-uudistuksen yksityiskohdista. Lopulta Juha Sipilä ja Alexander Stubb sopivat lehmänkaupasta. Keskustalle maakunnat, kokoomukselle valinnanvapaus.

VM:n raportissa tätä ratkaisua arvostellaan epäsuorasti. Raportin mukaan uudistusten keinoja ei olisi pitänyt kytkeä tai lukita toiseensa uudistuksen alkuvaiheessa.

– Ennen poliittisia linjauksia lainvalmistelulle olisi tullut varata riittävä esivalmisteluaika vaihtoehto- ja vaikutusarviotarkasteluille, sanotaan raportissa.

Yksi vaikeus sote-uudistuksessa oli sen massiivinen koko. VM:n raportissa sote-uudistusta kuvataan ennennäkemättömän laajaksi.

Mikä ratkaisuksi?

Valtiovarainministeriön raportissa kerrotaan, mitä Antti Rinteen (sd.) hallitus voisi oppia edellisestä sote-valmistelusta. Ainakin aikaa ja rahaa pitäisi antaa riittävästi.

– Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen kaltaiset järjestelmätason uudistukset edellyttävät jatkossa riittäviä lainvalmisteluresursseja, riittävää valmisteluaikaa ja huolellista vaikutusarviointien laatimista, raportissa sanotaan.

Raportti kiinnittää myös huomiota perustuslain tuntemiseen. Raportissa suositellaan perustuslakiasiantuntijoiden mukaanottamista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta ongelmat tulisivat esille riittävän ajoissa.

– Ylipäänsä on tarpeen huomioida, että lainvalmistelussa tulee noudattaa lainvalmisteluohjeiden mukaista hyvää lainvalmistelutapaa, raportissa kirjoitetaan.

Lue myös:

    Uusimmat