Saksassa Germanwings-yhtiön koneen kyydissä olleet matkustajat ihmettelivät Ylen mukaan rajua laskeutumista joulukuussa 2010.
Koneessa olleet 150 matkustajaa eivät tienneet, että lentäjät olivat laskeutumisen aikaan ohjaamossa lähes tajuttomina.
Kyseinen kone oli matkalla Wienistä Kölniin. Hieman ennen laskeutumista perämies oli ilmoittanut voivansa pahoin eikä tuntenut jalkojaan tai käsiään. Myös Airbus A319 -koneen kapteeni oirehti.
Perämies ja kapteeni ottivat happimaskit käyttöönsä. Kapteeni ilmoitti, ettei pystynyt laskeutumaan protokollan mukaisesti.
Kone laskeutui, mutta aivan liian suurella nopeudella. Koneen automatiikka jarrutti rajusti laskeutumisen jälkeen.
Saksan lento-onnettomuustutkinnan BFU:n väliraportista selviää, että koneen ohjaamossa oli hetkeä ennen oireita tullut ”elektronisen makeahkoa tuoksua”, joka oli hengitettäessä tuntunut raskaalta. Lentäjien oireiden syyksi paljastui savukaasumyrkytys. Myrkytys johtui siitä, että hengitysilman joukkoon oli päässyt öljyhöyryjä.
Lufthansa kertoi tuolloin, että vastaava ongelma on ollut myös Airbus 380-koneessa.