Saksalaisen der Spiegel -lehden uusin numero kertoo Lufthansan Bilbaosta Müncheniin matkalla olleen lennon läheltä piti -tilanteesta. Tapaus herättää ajatuksia myös eilisestä onnettomuudesta ja sen syistä.
Lufthansan lento LH 1829 Bilbaosta Müncheniin oli päätyä huonosti viime marraskuussa. Tietokone ohitti yllättäen ohjaimissa olleet lentäjät ja kaappasi koneen aiheuttaen hyvin vaarallisen tilanteen.
Uhkaava tilanne syntyi, kun kone oli hieman lähtönsä jälkeen saavuttanut lentokorkeuden. Ilman syytä kone alkoi syöksyä alaspäin, eivätkä lentäjät saaneet toimillaan syöksyä oikaistua. Kone ei totellut ohjaimia lainkaan.
Lentäjät lähettivät kansainvälisen lentoliikenteen pan-pan-signaalin, joka kertoo turvallisuusongelmasta.
He ymmärsivät pian, että syöksyn aiheutti tietokonevirhe. He katkaisivat tietokoneelta virransaannin ja saivat koneen ohjauksen jälleen haltuunsa.
Vajaa kaksi tuntia myöhemmin kone laskeutui normaalista Münchenin lentokentälle. Ja sitten alkoi läheltä piti tilanteen tutkiminen.
Kävi ilmi, että kaksi koneen kolmesta lentokulmasta kertovasta anturista oli jäätynyt.
– Koska kaksi antureista antoi identtiset lukemat, tietokoneohjelma tulkitsi, että ne olivat kunnossa ja kolmas – joka tässä tapauksessa oli ainoa toimiva – olisi viallinen, selittää Peter Ladkin Bielfeldin yliopistosta Spiegelissä.
Airbus on ylpeillyt Fly by Wire -teknologiallaan, jossa koneen erityiset anturit valvovat koneen lentotilaa. Tietokone ottaa ohjauksen automaattisesti haltuunsa, kun antureiden välittämä data niin edellyttää.
Vaaratilanteessa lentotietokone siis toimi, kuten se oli ohjelmoitu tekemään. Se ohitti lentäjien ohjauksen ja määräsi koneen nokan alas.
Lufthansan läheltä piti tilanteen syynä olisi siis ohjelmointivirhe yhdistettynä viallisiin antureihin. Tapauksessa on paljon yhtäläisyyksiä viime joulukuussa tapahtuneen Air Asian lentoturman kanssa.
Lufthansan Bilbao-München-reitin kone oli Airbusin tyyppiä A321. Air Asian turmakone oli tyyppiä A320 – niin kuin oli myös eilen Ranskan Alpeille pudonnut Germanwingsin kone.