Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tutkii mahdollisuutta, joka mullistaisi suomalaisen katsastuslainsäädännön.
Yleisradiolle antamassaan haastattelussa Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää esittää, että valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti huolletut autot voitaisiin vapauttaa katsastuspakosta.
Trafin mukaan katsastus on turha, jos se on vain huollon laadunvarmistustoimenpide.
– Jos auton huollot tehdään hyväksytyn huolto-ohjelman mukaisesti, silloin ikään kuin katsastus kuittaantuisi automaattisesti ja vältyttäisiin erillisiltä katsastuskäynneiltä. Ne autot, jotka ovat huolto-ohjelman piirissä, ovat aina vaadittavassa kunnossa, Sillanpää kertoi Ylelle.
Sillanpää myöntää, ettei autoilijoita voida pakottaa seuraamaan huolto-ohjelmaa. Jonkinlainen katsastusvalmius olisi siis joka tapauksessa säilytettävä.
– Tavoite on, että autot olisivat vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin nyt, Sillanpää sanoo.
Katsastukset joka toinen vuosi?
Mikäli Trafin ehdotus ei saa kannatusta lainsäätäjiltä, on heillä mietittynä myös vaihtoehto. Ensimmäinen katsastuskerta voitaisiin muuttaa nykyisestä kolmesta neljään vuoteen, ja senkin jälkeen autoa tarvitsisi käyttää leimalla vain kahden vuoden välein.
Sillanpään mukaan nykyistä tiheää katsastusväliä voi perustella ainoastaan turvallisuudella. Hän kertoo Trafin pohtivan, onko turvallisuusvaikutukset sellaisia, että niistä on perusteltua pitää kiinni.
– Katsastus aiheuttaa autoilijoille kuitenkin kustannuksia ja työtä, Sillanpää toteaa.
Mikäli katsastuksista haluttaisiin luopua kokonaan, vaadittaisiin siihen myös EU:n kanta. Pelkkään katsastuskertojen harventamiseen riittäisi eduskunnan tahto. Tällä hetkellä Suomen katsastuslainsäädäntö on tiukempi kuin EU:n direktiivit vaatisivat.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.