Asiantuntija: Katsastusvälin harveneminen ei heikennä turvallisuutta, mutta helpottaa arkea

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Vaikuttaako harvempi katsastusväli liikenneturvallisuuteen ja millä tavalla?

Vastaus: 20.5.2018 alkaen uusi henkilö- tai pakettiauto on katsastettava ensimmäisen kerran nelivuotiaana. Tämän jälkeen auto on katsastettava joka toinen vuosi. Yli kymmenvuotiaat autot on katsastettava vuosittain.

Trafin tilastojen mukaan henkilöautojen määräaikaiskatsastuksen hylkäysprosentti on alentunut korkeintaan 12 vuoden ikäisissä autoissa viimeisen viiden vuoden aikana.

Katsastusvälin harveneminen koskee lähinnä uudempaa ajoneuvokalustoa: Kolmevuotiaista autoista hylättiin katsastuksessa vuonna 2011 yhteensä 5,45 prosenttia. Viime vuonna vastaava luku oli enää vain 3 prosenttia. Viisivuotiaiden kohdalla hylkäysprosentti on romahtanut reilusta 11:stä 6,7:ään ja kuusivuotiaiden 13:sta 8:aan prosenttiin.

Hylkäysprosenttien aleneminen kertoo siitä, että autot ovat parempia ja laadukkaampia kuin ennen.

Pääsääntöisesti kalliista investoinnista halutaan huolehtia

Uusista autoista pidetään pääsääntöisesti parempaa huolta esimerkiksi huollattamalla niitä säännöllisesti ja huolto-ohjelman mukaan. Uudehkoissa autoissa on myös paljon itsediagnostiikkaa, joka paljastaa mahdollisia ongelmia entistä paremmin.

Vanhoissa autoissa sen sijaan on enemmän liikenneturvallisuuteen vaikuttavia vikoja, minkä vuoksi niiden jokavuotinen katsastusvelvoite on jatkossakin perusteltua.

Tekninen vika – renkaita lukuun ottamatta – harvoin riskitekijänä

Suomessa teknisen vian osuus vakavien liikenneonnettomuuksien välittömänä riskitekijänä henkilöautoissa oli vuosina 2011–2015 Onnettomuustutkintainstituutin mukaan vain prosentin luokkaa, kun jätetään pois renkaisiin liittyvät riskit.

Tiheämmät katsastusvälit eivät poista näitä renkaiden kuntoon liittyviä ongelmia, koska käyttäjä voi useissa tapauksissa katsastuttaa autonsa halutessaan kesä- tai talvirenkailla – siis paremmalla rengassarjalla, jos toiset ovat huonossa kunnossa.

Ei olennaista vaikutusta

Näiden faktojen valossa en usko uudistuksella olevan olennaista vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Sen sijaan sillä helpotetaan autonkäyttäjien arkea ja pudotetaan jo ennestään varsin kovia autoiluun kohdistuvia kustannuksia.

***

Lue myös:

    Uusimmat