Perinteistä Ylen Nenäpäivä-lähetystä ei nähdä enää jatkossa.
Vuosittaisen Nenäpäivä-kampanjan taustalla olevan Nenäpäivä-säätiön ja Ylen yhteistyö päättyy huhtikuussa, kertoo Yle tiedotteessaan. Perinteistä Ylen Nenäpäivä-lähetystä ei nähdä enää jatkossa.
Ylen ja Nenäpäivä-säätiön yhteiskampanja on lahjoittanut kehitysyhteistyölle jo 17 vuoden ajan. Varoja on kerätty kampanjan avulla noin 42 miljoonaa euroa. Kampanjan jatkolle etsitään nyt uusia ratkaisuja.
– Olemme kiitollisia hyvästä ja pitkästä yhteistyöstä Ylen kanssa. Tämä on kattanut miljoonayleisön vuosittain tavoittaneen Nenäpäivän suoran tv-lähetyksen ja lukuisia radio- ja tv-lähetyksiä sen ympärillä. Nenäpäivä on hieno konsepti ja haluamme kiittää Yleä merkittävästä yhteistyöstä. Iso kiitos kuuluu myös kaikille Nenäpäivän tukijoille, lahjoittajille ja henkilöstölle. Yhdessä olemme voineet ohjata noin 42 miljoonaa euroa kaikkein haastavimmissa olosuhteissa elävien lasten tueksi, kertoo Nenäpäivä-säätiön hallituksen puheenjohtaja Tomi Järvinen.
Nenäpäivä-kampanjan keskeinen tavoite on kaikkein heikoimmassa asemassa olevien, erityisesti lasten ja heidän perheidensä tukeminen ja lasten aseman parantaminen globaalisti. Ensimmäinen Nenäpäivä-kampanja nähtiin Ylen kanavilla vuonna 2007.
Ylen toiveena on ollut, että Nenäpäivän kautta voitaisiin kerätä varoja myös kotimaan avustuskohteisiin. Nenäpäivä-säätiöllä ei kuitenkaan ole rahankeräyslupaa kotimaantyön tukemiseen. Säätiö on perustettu alunperin keräämään varoja kehitysyhteistyöhön eikä sen tarkoitusta voi jälkikäteen muuttaa.
Nenäpäivä-säätiö ja Yle eivät onnistuneet löytämään yhteistä tulevaisuuden visiota, joka olisi vastannut molempien osapuolten tavoitteita ja Nenäpäivä -säätiön tarkoitusta.
Nenäpäivä-säätiö etsii nyt uusia ratkaisuja kampanjan jatkumiselle ja maailman köyhimpien lasten ja perheiden tukemiselle.
Nenäpäivä-kampanjassa kerätyillä varoilla tuetaan muun muassa lasten koulutusta, terveyttä ja ruokaturvaa Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa jäsenjärjestöjen kautta. Vuonna 2023 Nenäpäivä-kampanja tuotti noin 1,8 miljoonaa euroa.
Nenäpäivä-säätiö kartoittaa uusia mediakumppanuusmahdollisuuksia ja kertoo tiedottavansa jatkosta.
Koska kampanjaa ja varainkeruuta ei nykymuodossaan jatketa, nykyisen Nenäpäivä-säätiön henkilökunnan työsuhteet on irtisanottu ja ne päättyvät samaan aikaan Ylen sopimuksen päättymisen kanssa huhtikuussa.