Lapin ammattikorkeakoulun tutkimukset ovat osoittaneet, että autojen jakohihnoja rikkoneen ilmiön syy ei ole niin sanotussa oktomurskeessa, toisin kuin alun perin epäiltiin.
Testien perusteella on tehty tulkinta, jonka mukaan vahvin epäilty satoja autoja rikkoneelle vialle olisi tiesuola. Tutkimukset ovat jatkuneet Lapin ammattikorkeakoulun Kemin yksikössä jo kuukausia.
Rautapitoista pölyä
Autojen jakopään hihnoista on saatu talteen pölyä, jonka koostumusta on analysoitu pyyhkäisyelektronimikroskoopilla.
– Se on suurimmaksi osaksi rautapitoista pölyä, joka on aiheuttanut hammaspyörien kulumista epätasaisesti. Lisäksi näytteissä on ollut muun muassa kaliumia, klooria, piitä ja kromia joistakin satunnaisista näytteistä yliopettaja Timo Kauppi kertoi YLEn haastattelussa.
Alkuperäiseksi syylliseksi autojen rikkoutumiselle epäiltiin oktomursketta, jota on lisätty Oulun alueen teiden asvalttiseokseen. Tämän teoria Lapin ammattikorkeakoulun tutkimukset ovat pystyneet osoittamaan vääräksi.
Tiesuola on syyllinen?
Paristakymmenestä paikasta kerätyt näytteet ovat johtamassa tutkijoita tiesuolan jäljille.
– Tästä en voi vielä sanoa mitään varmaa, mutta epäilyjä on tähän suuntaan, yliopettaja Kauppi kertoo.
Lue YLEn uutinen täältä.