Suurin osa autoille tehdystä ilkivallasta tapahtuu kesäiseen aikaan touko-elokuussa.
Tällöin tapahtuu noin 40 prosenttia koko vuoden ilkivallanteoista autoja kohtaan, kertoo vakuutusyhtiö If. Tieto on peräisin yhtiön vakuutustilastoista. Vakuutusyhtiön mukaan missään muussa autovahinkolajissa kesä ei korostu näin selvästi.
Kesän lisäksi ilkivaltatilastoissa korostuvat viikonloput ja erityisesti lauantait. Alkoholilla on usein osuutta asiaan, sillä ilkivaltaa tapahtuu tyypillisesti baarien ja muiden illanviettopaikkojen läheisyydessä. Ifin mukaan sama tekijä voi usein naarmuttaa useita autoja samalla kadunpätkällä.
Eniten ilkivaltaa premium-automerkeille
Eniten ilkivaltaa tehdään BMW:ille, Audeille ja Mercedes-Benzeille, kun ilkivallan määrä suhteutetaan autojen määrään, selviää Ifin vakuutustilastoista. Keskimääräistä enemmän ilkivaltaa tehdään myös Hondille, Seateille, Volvoille ja Mitsubisheille.
Parhaiten turvassa ilkivallalta ovat Fiatit, Renaultit, Toyotat ja Fordit.
Ilkivaltaa eniten Helsingissä
Suhteellisesti eniten ilkivaltatapauksia on viime vuosina sattunut pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Helsingissä tapahtui vuosina 2012–2018 noin 10 ilkivaltatapausta 1 000 autoa kohden, mikä on miltei kaksinkertainen määrä Tampereeseen verrattuna.
Ifin mukaan tapausten esiintymistiheys ei kuitenkaan suoraan noudattele kaupunkien kokoa. Myös Oulussa, Rovaniemellä, Vaasassa ja Turussa ilkivaltaa esiintyi suhteellisesti useammin kuin Tampereella.
Keskimääräinen kustannus 946 euroa
Ilkivallaksi tilastoidaan kaikki ne tapaukset, joissa autoa on tahallaan vahingoitettu muulla tavalla kuin toisella ajoneuvolla.
Keskimääräinen ilkivaltavahingosta koituva kustannus on 946 euroa. Tyypillisesti kyse on kadun varteen pysäköidyn auton potkimisesta, maalipinnan naarmuttamisesta tai peilien vääntelystä, If kertoo.
– Usein tekijät eivät miellä, kuinka kalliin vahingon pieneltäkin tuntuvat vauriot voivat aiheuttaa. Esimerkiksi uusien automallien tuulilaseihin on asennettu erilaisia ympäristöä havainnoivia antureita ja kameroita, joiden uusiminen ja kalibrointi on erittäin kallista. 4 000 euronkaan tuulilasivahinko ei ole enää harvinainen, kertoo Peter Roselius Ifiltä.