Vakuutusyhtiö If on koonnut dataa suomalaisten auto-onnettomuuksista. Tiedoista selviää muun muassa se, minä viikonpäivänä pelti rytisee eniten ja missä iässä naiset kolaroivat miehiä enemmän.
Tiedot perustuvat vakuutusyhtiön tilastoihin erityyppisistä vahingoista ja osoittavat, miten muun muassa kuskin ja auton ikä sekä viikonpäivä vaikuttavat vahingon todennäköisyyteen. Myös Suomen suurimpien kaupunkien autovahinkotilastot on nyt avattu. Tiedot kattavat henkilöautojen liikenne- ja kaskovahingot vuosilta 2012–2014. Tilastosta näkee, miten eri tekijät vaikuttavat vahinkojen todennäköisyyteen.
– Vakuutusten hinnoittelu on aihe, joka tuntuu olevan jatkuvasti esillä ja aiheuttaa helposti hämmennystä ja väärinkäsityksiä. Halusimme kertoa avoimesti ja selkeästi, paljonko autovahinkojen osalta peltiä rytisee, mitä se oikeasti voi ilman kaskovakuutusta maksaa ja mitkä tekijät vaikuttavat vakuutusten hinnan muodostumiseen. Mitä suurempi riski, sitä korkeampi vakuutushinta, Ifin ajoneuvovakuutusten johtaja Mikko Pöyhönen kertoo.
– Autot eivät aja kolareita vaan kuskit. Omaa ajokäyttäytymistä voi olla mielenkiintoista tarkastella julkistamaamme dataan peilaten ja miettiä, mihin kohtaan kuskina eri käyrillä sijoittuu, Pöyhönen jatkaa.
Perjantaisin rysähtelee
Auto-onnettomuuksia sattuu ylivoimaisesti eniten perjantaisin, kun taas sunnuntaina on tilastollisesti turvallisin päivä ajella. Eläimet sen sijaan eivät tiedosta tätä rytmiä, ja eläinonnettomuuksien riski on keskimääräistä korkeampi juuri sunnuntaina.
Ylivoimaisesti eniten eläinvahinkoja sattuu marraskuussa. Keväällä onnettomuuksia sattuu hieman keskimääräistä enemmän, mutta ne näyttävät olevan ennen kaikkea pysäköinti- ja tuulilasivahinkoja. Kesää kohden mentäessä taas ilkivalta lisääntyy.
Miehet ovat naisia alttiimpia kolareille – paitsi keski-iässä. Nelikymppiset ja viiskymppiset naiset nimittäin joutuvat onnettomuuksiin ikäisiään miehiä useammin.
Nuoret kuskit ovat ylivoimaisesti riskialtteimpia liikenteessä – erityisesti, kun kyse on henkilö-, omaisuus- tai törmäysvahingoista. Myös ikääntyville, yli 70-vuotiaille kuskeille sattuu tällaisia onnettomuuksia muita ikäryhmiä enemmän. Varkauksien uhreiksikin joutuvat tilastollisesti useammin nuoret, mutta vanhukset eivät juuri lainkaan. Nuorille sen sijaan ei satu niin usein pysäköintivahinkoja, joiden tilastoja johtavat ikäihmiset.
Uusilla Audeilla ja Bemareilla kolaroidaan hieman keskimääräistä useammin kuin muiden merkkien uutukaisilla. Henkilövahinkoja sattuu uusilla Mersuilla tilastollisesti vähemmän, mutta jostain syystä uudet Renaultit tekevät piikin tuohon ikävään tilastoon. Kia, Skoda, Hyundai, Citroen ja vanhat, yli 10 vuotiaat Bemarit tekevät myös piikkejä henkilövahinkotilastoihin. Bemarit kärsivät ilkivallasta muita autoja selkeästi enemmän.
Lähde: If