Myönteisesti F1-sarjan kulukaton aiottua suurempaan leikkaamiseen suhtautuneen Mercedeksen Toto Wolff on yllättäen perunut puheensa, väittää Red Bullin tiimipomo Helmut Marko.
F1-sarjan sääntöuudistuksessa kaudelle 2021 päätettiin 175 miljoonan budjettikatosta, mutta koronakriisin takia tallit ovat alkaneen keskustella katon madaltamisesta.
Ensimmäisten arvioiden mukaan raja voisi pudota 145 miljoonaan dollariin, mutta osa talleista on ollut halukkaita pudottamaan vuosittaiset budjetin jopa 100 miljoonaan. Tähän yllättäen myös Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff oli Red Bullia edustavan Helmut Markon mukaan aluksi suostuvainen.
– Muutama viikko sitten Mercedes oli Wolffin mukaan valmis hyväksymään 100 miljoonan dollarin vuosirajan. Nyt hän kirjoitti (Kansainväliselle autoliitolle) FIA:lle kirjeen, jossa hän yhtäkkiä puhui 145 miljoonasta, Marko hämmästelee saksalaiselle F1-insider-sivustolle.
Asia kuitenkin käy Markolle varsin hyvin. Red Bull on yhtenä sarjan isoista tiimeistä ollut halukas jatkamaan isommalla budjetilla.
McLarenin toimitusjohtaja Zak Brown ehti jo ylistää Mercedestä F1-sarjan pienempien tallien ymmärtämisestä. Brownin mukaan sen sijaan Ferrari ja Red Bull ”leikkivät tulella” pitäessään kynsin ja hampain kiinni korkeammasta budjettikatosta.
Kommentti liittyi Ferrarin tallipäällikön Mattia Binotton antamaan lausuntoon, jossa tämän tulkittiin vihjanneen jopa italialaistiimin lähdöllä F1-sarjasta, jos kuluja lasketaan liikaa. Ferrarin tiedotus kiirehti korjaamaan asiaa sanomalla Binotton tarkoittaneen vain asian perusteellisempaa tarkastelua.
Tämän takia keskustelu kulukaton laskemisesta ei tallien kesken edennyt.
– Olen lähestulkoon hukassa sen suhteen, mitä tuohon voisi sanoa, Brown totesi medialle torstaina.
Markon mukaan Wolff on pyörtänyt myös puheensa kuljettajien palkkakaton suhteen.
– Ensin hän ajoi kuskipalkkojen ylärajaa jo vuodelle 2021. Nyt hän haluaa ottaa sen askeleen vasta vuonna 2025, Marko kummastelee.