Racing Point -talli on vastustanut tuoreinta käännettä F1-sarjan sääntöuudistuksissa kaudelle 2021. Tämä on aiheuttanut epäilyksiä Mercedeksen osallisuudesta tiimin päätöksentekoon.
Kansainvälinen autoliitto FIA ja F1-sarjan omistava Liberty Media ovat pyytäneet talleilta lisäaikaa uusien teknisten sääntöjen julkaisemiseen. Kaudella 2021 voimaan tulevat säännöt pitäisi julkaista viimeistään 30. kesäkuuta, mutta FIA ja Liberty ovat nyt anoneet lisäaikaa lokakuulle saakka.
FIA voi vahvistaa uudet säännöt ilman tallien hyväksyntää kesäkuun loppuun mennessä. Se haluaisi säilyttää tämän oikeuden, mutta neljän kuukauden lisäajalla. Jos FIA ylittää määräajan, tallien veto-oikeus saattaisi pitkittää sääntöuudistusta tuskallisen paljon.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas poistanut kaikki häiriötekijät mestaruusjahdista – "Emme ole keskustelleet sanallakaan"
Jatkoaika vaatii kuitenkin kaikkien tallien hyväksynnän. Saksalaisen Auto Motor und Sportin mukaan Racing Point onkin asettunut poikkiteloin.
Tämä on herättänyt ihmetystä. Auto Motor und Sport spekuloi, että Racing Pointin päätöksen taustalla saattaa olla joku isompi talli, joka haluaa jarruttaa prosessia. F1-sarjaan keskittyvä thejudge13.com-sivusto menee vielä pidemmälle väittäessään, että Mercedes vetelee naruja Racing Pointin taustalla.
– Näin outo liike viittaa erittäin huolestuttavista siihen, että Mercedes ja tämän tallipomo Toto Wolff ovat hankkineet itselleen kakkostiimin Racing Pointista, joka meni selvitystilaan viime kaudella. Näin he pystyvät vaikuttamaan B-tallin äänellä strategisiin päätöksiin, sivustolla spekuloidaan.
Mercedes toimi Force Indian – ja toimii nykyään myös Racing Pointin – moottorikumppanina ja oli yksi velkojista tiimin matkalla selvitystilaan. Miljardööri Lawrence Strollin johtama sijoittajaryhmä osti tallin viime kaudella ja pelasti sen konkurssilta.
Wolffilta kysyttiin tuolloin Mercedeksen kiinnostuksesta ongelmaista tallia kohtaan.
– Emme ole ostamassa Force Indiaa, emmekä pidä B-tiimikonseptista, Wolff totesi.
– Olemme vain tilanteen kiinnostuneita seuraajia, Wolff lisäsi, kun muutamat muut tallit epäilivät mestaritiimin tarkoitusperiä.
Liberty Media haluaa nyt tasoittaa F1-sarjan leikkikenttää, minkä epäillään muuttaneen Mercedeksen toimintastrategiaa. Se ei halua menettää otettaan sarjan piikkipaikasta, varsinkin kun Ferrarilla on läheinen yhteys Haasiin sekä Alfa Romeoon ja Red Bullilla on kumppani Toro Rossossa.
Sääntöjä suunniteltu jo yli kaksi vuotta
Työryhmä on paininut merkittävien sääntöuudistusten kimpussa jo maaliskuusta 2017 lähtien.
Suunnittelussa mukana olevan Williams-tallin entisen teknisen johtajan Pat Symondsin mukaan tavoitteena on saada lisää säpinää radalle.
– Sääntöjen perusta on valmis, ja olemme siihen tyytyväisiä. Arvot, jotka koskevat edellä olevan auton perässä ajavaa autoa, ovat parempia kuin odotimme, Symonds selvittää.
Englantilainen Symonds alleviivaa, etteivät tallit ole niinkään kiinnostuneita tästä, vaan keskittyvät oman vauhtinsa maksimoimiseen – myös porsaanreikiä hyödyntämällä. Symondsin työryhmä haluaa estää mahdolliset sääntöihin liittyvät kohut.
– Haluamme, että sääntöteksti on yksinkertaista ja loogista, mutta sääntöjen muotoilu selvästi ja vedenpitävästi on todella monimutkainen tehtävä.