Kittilän kultakaivos on evakuoitu maan alla syttyneen tulipalon vuoksi, kertoo Lapin pelastuslaitos.
Kanadalaisyhtiö Agnico Eaglen kultakaivoksella syttyi noin kilometrin syvyydessä, tunnelissa palo suuren nosturin jarrujärjestelmässä. Pelastuslaitos kertoi aamuyöllä ennen kello kahta, että tulipalo on sammutettu. Palo muodosti kuitenkin savua maanalaisiin tunneleihin.
Kaivoksen pelastusryhmä, pelastuslaitos ja ensihoito ovat tarkistaneet kaivoksen tilat ja henkilöstön kunnon. Pelastuslaitoksen mukaan henkilövahingoilta vältyttiin.
Maan alla syttynyt tulipalo olisi voinut kuitenkin aiheuttaa varsin merkittävänkin vaaratilanteen, arvioi Lapin pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Lauri Manninen STT:lle kahden aikaan aamulla.
– Jos tällainen tapahtuu rajatussa, suljetussa tilassa, jossa on suojapaikat aika vähissä, niin kiirehän sieltä on evakuoitua. Ylöspäin pitää kiireellä lähteä, kun savukin nousee perässä, Manninen arvioi.
– Ne on aika haastavia paikkoja niin työntekijöille kuin pelastajillekin.
Kaivokseen lähdettiin palomestarin mukaan sillä tiedolla, että iso kaivoskone palaa noin kilometrin syvyydessä. Nopeasti saatiin kuitenkin varmistus siitä, että kaivoksen oma pelastusryhmä oli saanut tilanteen hallintaan ja kaikki ihmiset oli löydetty kaivosalueelta.
Ilmoitus tulipalosta tuli aamuyöstä ennen puolta yhtä.
Matka maan pinnalta palokohteeseen kestää puoli tuntia
Mannisen mukaan vastaavanlaisia tehtäviä tulee säännöllisin välein, mutta kovin yleisiä ne eivät silti ole.
– Kyllä näihin hyvin varaudutaan ja harjoitellaan säännöllisin välein, koska siellä kuitenkin paljon touhutaan maan alla. Lapinkin alueella on paljon kaivoksia maan alla. Jonkin verran tulee, mutta eivät ole tosiaan jokapäiväisiä hommia, Manninen kertoo.
Tulipalon suuruudesta päivystävällä palomestarilla ei ole tarkkaa tietoa, koska hän ei ole saanut vielä lisätietoa pelastuslaitoksen paikan päällä olevalta yksiköiltä. Palomestarin mukaan yhteydenpito on vaikeaa kaivosolosuhteissa. Aamuyöllä ennen kello kahta palopaikalla oli pelastuslaitoksen yksiköitä.
– Kun se (palopaikka) on kilometrin syvyydessä, niin yksikön kestää puoli tuntia matkustaa sinne maan pinnalta. Eivät ole vielä tullut ylös, eikä ole yhteyttä heihin, Manninen kertoo.
Matkaa palokohteeseen on vajaa kymmenen kilometriä maan pinnalta. Palopaikalle kuljetaan niin sanottua vinotunnelia pitkin. Tunneli kulkee Mannisen mukaan noin seitsemän asteen kulmassa alaspäin. Matkan varrella on erilaisia tasoja.
– Käytännössä lähes kymmenen kilometriä ajetaan tietä pitkin alaspäin koko ajan, Manninen summaa.
Suojapaikassa voi viettää vähintäänkin vuorokauden
Palomestarilla ei ole tarkkaa tietoa siitä, kuinka monta työntekijää kaivoksella on palon syttymishetkellä ollut.
– Jonkinlainen arvio on, mutta parempi, että odotellaan kaivoksen omaa tarkkaa faktaa siitä, hän kertoo.
Kaivoksen henkilökuntaa on evakuoitu paitsi maan pinnalle myös kaivoksesta löytyviin suojapaikkoihin. Mannisen mukaan kaivoslaki vaatii, että kaivoksessa on tietty määrä tietyt vaatimukset täyttäviä suojapaikkoja.
– Kaikista työntekijöistä pitää tietyn matkan päästä löytyä tällainen suojapaikka, jossa pystytään olemaan omassa suljetussa happijärjestelmässä. Se suojaa esimerkiksi sortumalta ja palokaasuilta, Manninen kuvailee.
Palomestarin mukaan suojapaikat ovat fyysisesti eräänlaisia maan alla sijaitsevia suojattuja kontteja, joissa on oma hapentuotto. Se aika, minkä suojapaikassa voi viettää, riippuu Mannisen mukaan henkilömäärästä, joka vaikuttaa siihen paljonko happea on tarjolla. Hän kertoo, että kontissa voi kuitenkin olla vähintäänkin vuorokauden ajan.
Kaivos tiedottaa Mannisen mukaan tarkemmin aamulla muun muassa siitä, miten tapahtunut vaikuttaa kaivoksen toimintaan.