Erilaiset luontoa säästävät pakkausinnovaatiot ovat tätä päivää ja Coca-Cola testaakin nyt yllättäen paperipulloa kuluttajakäytössä Euroopassa.
Videolla: Tiedätkö McDonald'sin limumukien "nappuloiden" merkityksen?
Virvoitusjuomayhtiö Coca-Cola tuo paperisen pullon ensimmäistä kertaa pois laboratorio-olosuhteista ja testaa sitä rajoitetulla kuluttajalanseerauksella Euroopassa. Testin avulla kerätään tietoa kokonaan paperina kierrätettävän pullon kehittämiseksi valmiiksi. Coca-Cola esitteli paperipullonsa ensimmäisen prototyypin viime vuoden syksyllä yhdessä paperipulloyhtiö Pabocon kanssa.
– Tämä testi on ensimmäinen kerta, kun paperipullomme pääsee pois laboratoriosta, kertoo Daniela Zahariea, Euroopan Coca-Colan tekninen hankintaketjujen ja innovaatioiden johtaja.
Pullo koelanseerataan ensin Unkarissa ja siellä kerätään tietoa kuluttajien suhtautumisesta uuteen pakkaustyyppiin ja pakkauksen sopivuudesta päivittäistavaramyyntiin. Tätä tietoa hyödynnetään pakkauksen jatkokehityksessä.
Testikäyttöön valitun 250 millilitran kokoisen prototyyppipullon sisäpinnalla on ohut kierrätettävä muovikerros ja muovinen korkki. Pakkaus on jo nyt kokonaan kierrätettävä niillä markkinoilla, joissa on olemassa muovitetun kartongin keräys ja kierrätys. Tavoitteena on kuitenkin kehittää kokonaan vain paperina kierrätettävä juomapakkaus.
Paboco-paperipulloyhtiön kehittämän teknologian avulla on mahdollista suunnitella kokonaan kierrätettävä juomapakkaus, jonka materiaali on peräisin vastuullisesti hankitusta puusta. Tavoitteena on, että pakkauksen sisäpinnalla on biopohjainen pinnoite, joka ei läpäise nesteitä, hiilidioksidia tai happea. Pakkaus sopii niin hiilihapollisten kuin kuplattomienkin juomien sekä kosmetiikan pakkaamiseen.
Coca-Cola lanseeraa 2000 paperipullon rajoitetun erän yhtiön kasvipohjaista Adez-juomaa päivittäistavaramyyntiin Unkarissa.
Lue myös: Fazerilta huikea keksintö – ennennäkemätön leipäpussi: "Aluksi tuntui lähes mahdottomalta valmistaa"
Lähde: Coca-Cola