Viime vuonna rajoitustoimet näkyivät piikkinä Alkon myynneissä. Alkon palvelupäällikkö suosittelee koti-iltojen viettoon myös vettä.
Katso video: Näin Alko huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta koronatilanteen pahentuessa. Turvallisuuspäällikkö suosittelee varautumaan jonoihin.
Viime vuonna Alkon myynti kasvoi 13 prosenttia. Kasvua selitettiin koronapandemian aiheuttamilla myyntikanavien muutoksilla, kuten matkustajaliikenteen vähenemisellä ja ravintolarajoituksilla.
Tipaton ei näyttänyt innostaneen koronakriisin lannistamia suomalaisia, sillä tammikuussa 2021 Alkon litramyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna kahdeksan prosenttia. Kun ravintolat ja baarit sulkevat ovensa viimeistään 8. maaliskuuta, kotiin saatetaan ostaa entistä enemmän alkoholia.
Uusien rajoitusten vaikutusta myyntiin on palvelupäällikkö Vesa Valkeisenmäen mukaan tässä vaiheessa hankala arvioida.
– Kokonaiskulutuksen kasvu huolestuttaa varmasti meitä kaikkia, mutta kuluneen vuoden aikana kokonaiskulutus on kuitenkin laskenut jonkun verran. Alkon pääasiallinen tehtävä on yhteiskunnallinen vastuu ei liiketaloudellinen, Valkeisenmäki sanoi Viiden jälkeen -lähetyksessä.
Alko suosittelee pitäytymään vedessä
Viime vuonna eniten kasvoi roseeviinien, punaviinien ja väkevien alkoholijuomien myynti.
Valkeisenmäen mukaan roseeviinien myynnin kasvu on jatkunut pitkän aikaa. Edelleen myyntivolyymit ovat kuitenkin pienemmät kuin valko-, puna- tai kuohuviineissä.
Roseeviini mielletään erityisesti keveäksi kevätjuomaksi, mutta se näyttää maistuvan suomalaisille ympäri vuoden. Entä mikä juoma sopisi Valkeisenmäen mukaan koronasulun aikaisiin koti-iltoihin?
– Vanha kunnon vesi toimii aina. Sillä ei ikinä mennä pahasti pieleen, Valkeisenmäki sanoi.
Entä miten uudet rajoitukset tulevat näkymään ruokakaupoissa? Iso Omenan K-Citymarketin kauppias Toni Pokela kertoo alla olevalla videolla.
1:44